Onvrede bij Etos groeit, donderdag ook staking in Breda

'Overal roepen mensen om een leefbaar loon en waardering'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 20 december 2022

De onvrede onder de mensen bij Etos groeit door. Winkelmedewerkers van de drogisterijen in Breda sluiten zich aan bij de stakingen. Zij leggen donderdag de hele dag het werk neer.

FNV: Ook staking Etos in Breda

Cindy Onvlee, bestuurder FNV Handel: ‘Staken steekt aan, dat zien wij gebeuren bij Etos maar ook in de rest van de winkelstraat. De acties die bijna drie maanden geleden begonnen bij de Bijenkorf breiden zich uit naar andere ketens, waar ze ook veel meer liefde geven aan de aandeelhouders dan aan hun eigen personeel. Hema, Albert Heijn, Kruidvat, de ANWB-winkels: overal roepen mensen om een leefbaar loon en een stukje waardering voor het werk dat ze vaak al jaren doen.'

Bijna iedere dag een staking

Bij Etos wordt er deze week bijna iedere dag wel ergens bij de drogisterijketen gestaakt. De staking in Breda volgt op acties maandag in Amsterdam, dinsdag in Amersfoort, Almere, Apeldoorn, Arnhem en Utrecht en woensdag in Haarlem. Vrijdag is er een staking bij Etos in Maastricht. De winkelmedewerkers verdienen vaak het minimum of net iets erboven. Terwijl de bedrijven grote winsten maken.

80% komt amper rond

‘Alles wordt duurder in de winkels, nu ik nog. Van de 3% loonsverhoging die Etos mij wil geven kan ik echt niet leven’, zegt een Etos-medewerker. In een recente peiling van de FNV geeft maar liefst 80% aan moeite te hebben met rondkomen van het huidige loon.

Veel uitvallers bij drogisterijen

De FNV eist dat de salarissen structureel meestijgen met de inflatie (automatische prijscompensatie). Dat betekent een loonsverhoging in januari van minimaal 10%. Verder moet de werkdruk omlaag. Die zorgt voor veel uitvallers in de branche.

Meer dan 10.000 werknemers

Bij drogisterijen in Nederland werken meer dan 10.000 mensen.