We gaan staken op Black Friday. Sluit je aan!

En: wat is er aan de hand in de Bijenkorf Den Haag?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 15 november 2022

Wat brengen onze acties veel teweeg. Steeds meer collega’s doen mee. Het is duidelijk te merken dat er veel onrust is bij de directie. We hopen dat de directie snel gaat luisteren naar de steeds grotere roep vanuit de werknemers vóór een loonsverhoging, zodat we met z’n allen weer verder kunnen.

Black Friday Staking

Onze volgende staking is op vrijdag 25 november: Black Friday. We staken de hele dag. Van 14uur tot 16uur houden we een demonstratie op de Dam in Amsterdam. Houd contact met de FNV-leden in jouw winkel over de vertrektijden van de bus naar Amsterdam. We zijn druk bezig om samen een plan te maken, laten we hierover goed contact houden. .

Vragen over stakingsbreking

In tijden van staking is het belangrijk om over en weer respect te hebben voor elkaar: voor zowel de stakers als de niet-stakers. Als veel mensen staken en een afdeling is onderbezet, dan is het aan de directie om te beslissen om een afdeling (of de hele winkel) te sluiten.

Besmet werk

We krijgen meldingen dat de directie collega’s (ook concessionaires) aanspoort om werk van stakers over te nemen. Dit is heel triest van de directie en getuigt van geen enkel respect voor de stakers. Staken is immers een grondrecht. Als een collega de vraag krijgt om werk over te nemen van een staker (officieel heet dit ‘besmet werk’), dan kan deze collega weigeren. Dat is wel zo collegiaal! Doet de leiding vervolgens moeilijk? Doe een melding bij je vakbondsbestuurder, dan komen wij meteen in actie en dienen wij een klacht in bij de directie.

Extra inzet uitzendkrachten

Zie je dat er op jouw afdeling extra uitzendkrachten zijn ingezet om werk van stakers over te nemen? Bijvoorbeeld van Randstad of Temper? Ook dit is stakingsbreking en verboden. Doe een melding bij je vakbondsbestuurder.

Medewerkers Den Haag moeten onzichtbaar verdwijnen via goederenlift

Bij BeeUnited/FNV komen veel meldingen binnen uit de Bijenkorf Den Haag. Er is een nieuwe regel ingevoerd: aan het eind van de dag mogen medewerkers de vloer niet meer verlaten via de roltrap of het trappenhuis. Medewerkers moeten ‘onzichtbaar’ verdwijnen via de goederenlift die in een uiteinde van de winkel is gesitueerd is. ‘Met 20 mensen in de goederenlift is niet veilig wat betreft corona.' 'Wat een energieverspilling, ik ga liever met de trap, de Bijenkorf wil toch duurzaam zijn?’, zeggen medewerkers. En ook veelgehoord: ‘ik doe er een kwartier langer over om naar huis te gaan’. Wil je samen met de FNV een oproep doen om deze regel ófwel te laten vervallen ófwel te zorgen dat iedereen structureel 15 minuten meer betaald krijgt? Stuur een berichtje aan Linda.Vermeulen@fnv.nl