FNV leden stemmen voor onderhandelingsresultaat cao Mediq

Door Redactie 22 april 2022

Op maandag 28 maart 2022 heeft de FNV samen met CNV en AVV onderhandeld over een nieuwe cao bij Mediq. Er ligt nu een onderhandelingsresultaat. De nieuwe FNV kaderleden, Ilonka Waardenburg-Verschoor en Nicole Fortuin-Dallinga waren ook bij de onderhandelingen. Mede dankzij hen is dit resultaat bereikt. Maar ook de petities die wellicht jij en heel van je collega’s hebben getekend, hebben hier voor gezorgd.

Hoe ziet het onderhandelingsresultaat eruit?

1. Looptijd

De cao geldt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023.

2. Loonsverhoging

• Een structurele verhoging van 1,5% met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2022.

• Een structurele verhoging van 3% met ingang van 1-5-2022.

• Een structurele verhoging van 3% met ingang van 1-5-2023.

3. Beoordeling- en beloningssysteem

Er komt een werkgroep die samen met Mediq en de bonden het beoordelings- en beloningssysteem gaat hervormen. Uiterlijk september 2022 dient hier een uitkomst

van te zijn zodat het met ingang van januari 2023 van kracht kan gaan. In dit nieuwe

systeem komt de performance paragraaf te vervallen.

4. Roosters, werkdruk en gezond met pensioen gaan

Veel werknemers bij Mediq hebben ons duidelijk gemaakt in de vorige FNV-enquête dat de werkdruk hoog is en dat er problemen met de roosters zijn. We hebben afgesproken dat de FNV een werkdrukonderzoek gaat doen en dat de uitkomsten met medewerkers in een werkgroep besproken worden. Deze werkgroep kan aanbevelingen doen hoe de werkdruk te verminderen.

Ook wordt in deze werkgroep over de roosters gesproken. Tevens gaan we onderzoeken wat er mogelijk is om te zorgen dat je de pensioenleeftijd gezond haalt door te kijken naar het generatiepact en/of een Regeling vervroegd uittreden voor zware beroepen (RVU).

5. Gelijk werk, gelijk loon

Werknemers vanaf 18 jaar worden ingeschaald op het vak volwassen loon (was vanaf 21 jaar). Deze afspraak geldt niet voor jongeren die bijvoorbeeld stage lopen of onder de bbl regeling vallen.

6. Vakbondsfaciliteiten

a.   Mediq zal de medewerkers die lid zijn van de FNV fiscaal blijven faciliteren. Dat houdt in dat je een deel van de contributie terug kan krijgen. Daarvoor moet je het jaaroverzicht van je contributie inleveren bij Mediq (aan het einde van het jaar) .

b.   Ook de afspraken die in artikel 2 lid 10 van de oude cao staan, zoals bijvoorbeeld dat we je kunnen bezoeken op je werkplek en dat de kaderleden de gelegenheid krijgen met de vakbondsbestuurder te overleggen.

7. SPAWW

De SPAWW regeling wordt verlengd.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.