Zo zul je ze niet gauw zien: achterover in comfortabele ligstoelen met een cocktailtje in de hand. Daar hebben de winkelmedewerkers van Gall & Gall normaal helemaal geen tijd voor. Toch gaan zo’n dertig drankverkopers morgen eventjes in de relaxstand. Op de stoep van moederbedrijf Ahold Delhaize gedragen ze zich een paar uur als CEO van het concern.
‘Zij laten hiermee zien dat er geen moer klopt van de verhoudingen binnen het concern', zegt Jethro Warbroek, bestuurder van FNV Handel.
'Topman Frans Muller mocht vorig jaar € 5,7 miljoen in zijn zak stoppen, maar voor de gewone medewerker van Gall & Gall blijft er bijna niks over. Die moet het doen met een salaris waarmee hij straks niet eens zijn vaste lasten meer kan betalen.’
De winkelmensen hopen dat de directie hen morgen eindelijk tegemoet wil komen met een goed bod voor hun cao en hun lonen. Beter dan de 3,6% extra die er nu ligt. Warbroek: ‘Laat Goede Vrijdag een Uitstekende Vrijdag worden.’
Dat kan als het personeel er 5% meer bij krijgt en als de lonen meegroeien met de stijgende prijzen van huis, boodschappen en stroom. Ook willen de werknemers hun zaterdagtoeslagen houden.
Volgens Warbroek is het bod van Gall & Gall veel te laag. ‘Veel medewerkers krijgen maar net iets meer dan het minimumloon. Met dit loonbod van de directie houden zij nooit het hoofd boven water.’
De protestactie bij het hoofdkantoor is onderdeel van alweer de zesde stakingsdag in ruim een maand bij de slijterijketen. Meer dan honderd winkels verspreid over het land blijven vrijdag weer de hele dag dicht.
Gall & Gall probeert ondertussen met een charmeoffensief en kortingen op online bestellingen en verzendkosten zijn klanten te paaien. Een beetje sneu, vindt Warbroek: ‘Dit soort bokkensprongen maakt wel duidelijk dat onze acties effect hebben.’
De sympathie van het publiek gaat uit naar de medewerkers. Alexander van Stokkum, die een drankwinkel in Amsterdam runt: ‘We krijgen steun uit het hele land. Overal steken mensen ons een hart onder de riem, krijgen we schouderklopjes, hangen ze post-its met mooie boodschappen in onze winkels. Dat doet ons echt goed. Het geeft ons ook de kracht om door te gaan.’