Iedere zaterdag en zondag werken, op één zaterdag of zondag per maand na? Ik dacht het niet!

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 11 februari 2019

Heb je het al gelezen in je nieuwe cao Retail Non Food? Daarin staat dat werken in het weekend min of meer ‘normaal’ wordt. Als het aan veel werkgevers ligt, kunnen de medewerkers op zaterdag en zondag dus nauwelijks tijd doorbrengen met hun gezin, of langs het sportveld staan.

Het weekend is juist een belangrijk moment om bij te komen én om leuke dingen te doen met vrienden en familie. De FNV vindt dat áls je al werkt in het weekend, daar een fatsoenlijke vergoeding tegenover moet staan én dat je als werknemer ook inspraak hebt op je werktijden.

Mag de werkgever wel van je vragen om zowat elk weekend te werken?

In de Arbeidstijdenwet staat dat elke individuele werknemer het recht heeft om te weigeren om op zondag te werken. Als je op zondag vrij wil zijn, dan kan de werkgever dat dus niet tegenhouden. Ook niet als je daar in een individueel contract wél voor hebt getekend. Zelfs als de ondernemingsraad heeft ingestemd over structureel werken op zondag, dan heb je nog het recht om dat te weigeren. In de wet staat dat steeds iedere werknemer per keer gevraagd moet worden om op zondag te werken.

Wat kan ik doen?

Heb het hierover met je collega’s. Als jij en 30% van de werkvloer lid zijn van FNV en vinden dat er betere afspraken moeten komen voor werken in het weekend, dan kunnen we samen plannen maken hoe we de verslechteringen ombuigen naar fatsoenlijke regelingen. Om met jou en jouw collega’s een afspraak te maken voor een bijeenkomst bij jou in de buurt, kun je een e-mail sturen naar: fashion@fnv.nl

De cao voor de detailhandel is een ‘minimum-cao’, dus we kunnen ons inzetten voor betere afspraken voor jouw bedrijf.

Samen staan we sterk!