Kabinet bezuinigt 1 miljard op onderwijs en wetenschap

Wij komen in actie, bezuinig niet op de toekomst!

Door Redactie 3 oktober 2024

Het kabinet zegt waarde te hechten aan onze kenniseconomie, wil maatschappelijke problemen oplossen met innovatie en streeft naar een sterke democratie. Maar terwijl ze dit beweren, bezuinigen ze 1 miljard op hoger onderwijs en wetenschap.

Wat betekent dit voor ons?

Dit betekent minder Engelstalige opleidingen, minder internationale studenten, het afschaffen van de starters- en stimuleringsbeurzen, en minder budget voor NWO.

Het kabinet lijkt onze baanzekerheid, doorgroeimogelijkheden voor jonge collega’s, sociale veiligheid, werkdruk en het welzijn van onze studenten te negeren. Terwijl wij juist de mensen zijn die moeten zorgen voor de kenniseconomie, maatschappelijke oplossingen en een bloeiend, kritisch debat.

Elke dag geven wij studenten het onderwijs dat hen leert kritisch te denken en problemen op te lossen. Bedrijven komen naar Nederland vanwege de kwaliteit van ons onderzoek en de professionals die wij opleiden. Wij leveren oplossingen voor problemen als de stikstofcrisis, de gezondheidskloof en de klimaattransitie. Daarnaast dragen we bij aan een gezond democratisch debat door de samenleving kritisch te spiegelen.

Aanval op ons is een aanval op de toekomst

Ons werk is essentieel voor de toekomst van Nederland. Toch bezuinigt het kabinet ons weg. En een bezuiniging op ons is een bezuiniging op de toekomst van Nederland. Daarom zeggen wij: kabinet, stop met slopen. Bezuinig niet op de toekomst.

Doe mee op 14 november!

Op 14 november voeren wij om 13:00 uur samen met vakbonden, actiegroepen, studentenorganisaties en werkgevers actie in Utrecht. Werk jij in het hoger onderwijs of studeer je aan een hogeschool of universiteit? Sluit je aan en kom naar de actie!