Minder ambtenaren? Ambtenaren zijn geen gemakkelijke prooi

Dringend gesprek met minister Binnenlandse Zaken nodig

Door Redactie 23 september 2024

Op 13 september heeft het kabinet zijn plannen gepresenteerd, waarin een bezuiniging van 22% op de kosten van de Rijkssector staat. Deze grote bezuiniging vraagt om een dringend gesprek met de minister van Binnenlandse Zaken.

Snel in gesprek over bezuinigingen

Yntse Koenen, bestuurder bij FNV, stelt: “Zo’n grote bezuiniging vraagt om een dringend gesprek met de minister van Binnenlandse Zaken. We willen snel om tafel om te bespreken hoe dit uitgevoerd moet worden. Tot nu toe is er nog weinig duidelijkheid, en dat voorspelt weinig goeds voor onze leden.”

Al sinds juni heeft de FNV in het sectoroverleg Rijk aangegeven dat zij na de benoeming van de nieuwe minister willen praten. “Wij willen weten hoe die 22% bezuinigingen uitgevoerd moet worden en hoe we de externe kosten kunnen verlagen naar 10%,” zegt Koenen.

“Een nullijn, zoals we die uit het verleden kennen, accepteren we niet zonder goed overleg. De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren is ingevoerd om een volwassen gesprek met de bonden mogelijk te maken. Laten we dat dan ook doen!”

Geen ontslagen

De FNV wil de minister duidelijk maken dat er een cao is en dat de werkgever verplicht is om vroegtijdig te overleggen over reorganisaties. “De rijkssector is geen ‘gemakkelijke prooi’; je kunt niet zomaar mensen ontslaan. In de cao staat niets over ‘overtolligheidsontslag’ of ‘reorganisatieontslag’. Hoe wil je ontslagen doorvoeren als dat niet is toegestaan? Wij willen geen situatie waarin ministeries concurreren om de meeste bezuinigingen, met verschillend personeelsbeleid. Centraal beleid is essentieel,” aldus Koenen.

Voorzichtigheid bij externe inhuur

Ook de plannen om het aantal externe medewerkers terug te brengen naar 10% vereisen volgens FNV zorgvuldigheid. “Sommige ministeries hebben nu tot wel 30% externen. Het is goed dat de rijksoverheid meer eigen medewerkers heeft, omdat zij zich inzetten voor de publieke zaak. Loyale tegenspraak is essentieel; ambtenaren weten hoe het werkt en houden rekening met de rechtsstaat. Maar als je naar 10% externe inhuur wilt, moet dat zorgvuldig gebeuren. Maak lopende processen niet kapot!” waarschuwt Koenen.

Politieke keuzes leiden tot werkdruk

Volgens Koenen zorgt de politiek ervoor dat er steeds meer personeel nodig is. “Ambtenaren hebben al veel werkdruk en dat komt door politieke keuzes. Kijk naar de operatie Herstel Toeslagen, waar duizenden mensen werken, vooral externen die tijdelijk aan de slag zijn. Deze extra werkdruk komt door die politieke keuzes en leidt tot meer personeel,” aldus Koenen.

Hete herfst

Het kabinet wil de uitvoeringsorganisaties ontzien, maar dat is volgens Koenen niet genoeg. “Bij de Dienst Justitiële Inrichtingen zijn duizend vacatures. De overheid heeft niet genoeg geld gestoken in de veiligheidsketen. Sparen is niet genoeg; er moeten meer mensen bij. Als er plannen zijn om veel mensen te ontslaan zonder hen goed te begeleiden naar nieuw werk, en als vakbonden niet op tijd worden betrokken, kan het een hete herfst worden,” waarschuwt Koenen.

Nodig je collega uit

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Maak je collega lid en verdien een tientje.

Collega uitnodigen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.