Actie voor eerder stoppen met werken: doe jij mee?

FNV Sociale Ontwikkelbedrijven

Door Redactie 15 augustus 2024

De FNV voert actie om eerder te kunnen blijven stoppen met werken. Sinds 2020 bestaat hiervoor een tijdelijke regeling: de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU), maar die houdt eind 2025 op te bestaan. De afspraak was dat er daarna een blijvende regeling zou komen.

zwaarwerk

Nu puntje bij paaltje komt, willen het kabinet en werkgevers hier niet over praten. Als dat zo blijft, moet je doorwerken tot de steeds maar stijgende AOW-leeftijd. Maar veel mensen redden dat niet. Daarom voeren we actie!

Doorwerken tot je AOW?

De RVU wordt vaak een regeling voor ‘zware beroepen’ genoemd. Niet alle werknemers in de Sociale Werkvoorziening (SW) hebben een zwaar beroep. Maar wel heel veel werknemers in onze branche hebben moeite om gezond door te werken tot hun AOW-leeftijd. Die is op dit moment al 67 jaar, maar stijgt de komende jaren verder. Als je nu 50 jaar oud bent, kun je pas op je 68e met AOW/pensioen. En wat er nog bijkomt: SW-werknemers leven gemiddeld minder lang dan andere werknemers in ons land. Dus als je dan eindelijk met pensioen kunt (waarvoor je al die jaren premie hebt betaald), kun je daar misschien minder lang van genieten dan anderen. Dat vindt de FNV niet eerlijk.

Eerder stoppen met werken in de cao SW

Daarom hebben we in de cao SW 2021 – 2025 een eigen regeling afgesproken om eerder te kunnen stoppen: 2 jaar voor je AOW-leeftijd, met een uitkering van wel € 500 netto in de maand hoger dan in alle andere sectoren. Een goede regeling, die niet mag verdwijnen. En die we ook willen opnemen in de cao Aan de slag. Daarvoor is eerst de politiek aan zet: de mogelijkheid moet in de wet worden geregeld. Maar het nieuwe kabinet geeft net als het vorige niet thuis.

Volgende maand acties: doe jij ook mee?

Daarom voert de FNV inmiddels al maandenlang actie. Vooral door politieagenten, bouwvakkers, NS-conducteurs en buschauffeurs. Werknemers in de SW doen nog niet of nauwelijks mee. Terwijl de regeling dus ook voor ons belangrijk is. In de tweede week van september worden er op allerlei plekken in het land nieuwe acties gevoerd. Hoog tijd voor onze branche om dan ook ons geluid te laten horen. Doe jij dan ook mee?

Zodra de acties in aantocht zijn, hoor je meer van ons. Hou het nieuws hierover dus in de gaten.