Rijkssector is geen makkelijke prooi voor bezuinigingen

FNV Overheid zet zich schrap

Door Redactie 28 juni 2024

Het hoofdlijnenakkoord brengt veel onzekerheid met zich mee voor werknemers in de Rijkssector. FNV Overheid zet zich schrap voor de gevolgen van dit akkoord. Het akkoord stelt een bezuiniging van 22% op de apparaatskosten van de Rijkssector vast en legt een loondictaat op voor 2026: 0% loonstijging.

Niet met de botte bijl

Volgens het hoofdlijnenakkoord is de formatie van het Rijk tussen 2018 en 2022 met ongeveer 25.000 werknemers toegenomen, een stijging van 22%. De nieuwe regering wil deze groei terugdraaien. Dit betekent keuzes maken in kerntaken, wat kan leiden tot minder personeel. We zijn bezorgd over de gevolgen voor de publieke sector en de maatschappij.

De werkdruk voor ambtenaren is al hoog en zal hierdoor verder toenemen. Het schrappen van externe inhuur tot de Roemernorm (maximaal 10% uitgeven aan apparaatskosten) lijkt positief, maar we moeten oppassen voor te drastische maatregelen. Het werk moet blijven doorgaan. Wij vinden dat de Rijkssector zelf expertise vast in dienst moet hebben. Het aanbod van personeel is schaars en goede arbeidsvoorwaarden zijn noodzakelijk.

Nullijn onacceptabel

FNV Overheid wil snel met de werkgever om de tafel om te horen hoe het kabinet de bezuinigingen wil doorvoeren. Wij willen geen gedwongen ontslagen en vinden dat de medezeggenschap betrokken moet worden.

Het nieuwe kabinet kondigt tot onze verontwaardiging een nullijn aan voor de loonontwikkeling van rijksambtenaren. Ze denken dat de loonstijging te hoog is, maar vergeten dat de Rijkssector nog een inflatie-achterstand had. Terwijl andere cao’s al lang waren gecompenseerd, bleef de Rijkssector achter.

Wij willen dat de cao Rijk door open en eerlijke onderhandelingen tot stand komt, zonder vooraf vastgestelde uitkomst. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is onze gesprekspartner. Een politiek dictaat zoals dit is misplaatst.

Verzet tegen gedwongen ontslagen

We verwachten dat de minister van BZK snel meer duidelijkheid geeft over hoe het hoofdlijnenakkoord wordt uitgevoerd en wat de personele gevolgen zijn. We zullen ons verzetten tegen dwangmaatregelen en gedwongen ontslagen.

Geen makkelijke prooi

Het idee dat de Rijkssector een makkelijke prooi zal zijn voor bezuinigingen, is een misvatting. FNV Overheid zal samen met haar leden de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen!

Nodig je collega uit

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Maak je collega lid en verdien een tientje.

Collega uitnodigen