FNV: 7% meer salaris, extra vrije dag en 16 euro minimumloon voor medewerkers Sociale Verzekeringsbank

Leden kunnen nu stemmen over het onderhandelingsresultaat

portret Lennart Rietman
Door Lennart Rietman 8 mei 2024

Werknemers van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) krijgen ruim 7% loonsverhoging. Op 1 mei 2024 gaat hun loon met terugwerkende kracht met 4% omhoog. In mei 2025 volgt nog een verhoging van 3%. Daarmee is de inflatie ruim gecompenseerd. De loonsverhoging is het resultaat van onderhandelingen van FNV en CNV met de SVB. Leden van de vakbonden kunnen vanaf 7 mei stemmen over het onderhandelingsresultaat.

Bij de SVB werken ongeveer 4.000 mensen. Vanaf 1 januari 2025 gaat voor hen het minimumloon omhoog naar €16 per uur. Medewerkers met een fulltime dienstverband krijgen ook één dag (8 uur) extra verlof. Parttimers krijgen dit naar rato van het aantal uren dat in hun contract staat. Werknemers kunnen onder de nieuwe afspraken 80 extra verlofuren kopen.

Studieschuld aflossen

Met ingang van 1 januari 2025 kunnen medewerkers maximaal € 500,- per jaar uit hun Individueel Keuze Budget inzetten voor het aflossen van hun studieschuld. De thuiswerkvergoeding wordt verhoogd van €30 naar €35 per maand. De werkgeversbijdrage voor de zorgverzekeringswet wordt verhoogd van €45 naar €60, op basis van een fulltime dienstverband. Doordat dit bedrag wordt verwerkt in het reguliere salaris heeft de verhoging ook een positief effect op het vakantiegeld en pensioen van werknemers.

Extra ondersteuning

Medewerkers die last hebben van menstruatieklachten, overgangsklachten of die zich in een rouwproces krijgen extra ondersteuning. Zij krijgen de mogelijkheid om op andere uren te werken of werkzaamheden tijdelijk aan te passen zodat deze minder belastend zijn.

Looptijd

De komende weken raadplegen de vakbonden hun leden over het onderhandelingsresultaat. Als zij akkoord gaan gaat de nieuwe cao, met een looptijd van 19 maanden, in op 1 mei 2024.