Ultimatum primair en voortgezet onderwijs verlopen

Acties volgen

Door Redactie 28 juni 2023

De vakbonden in het primair en voortgezet onderwijs (FNV, AOb, CNV, FvOv) stelden op 26 mei jl. een ultimatum aan het kabinet: zorg voor extra bekostiging voor de lonen in het voortgezet en primair onderwijs. Helaas ontvingen wij van het ministerie een ‘nee’ op ons ultimatum.

Man in actie met vlag

Loonbod lager dan de inflatie

In plaats van de gevraagde verhoging en vooruitgang, kregen we stilstand en zelfs achteruitgang. Het kabinet heeft 5,2% over voor het onderwijs en als we de reiskosten willen verhogen - en dat willen we - dan moeten die kosten daar nog vanaf. 5,2% is lager dan de inflatie.

Funderend onderwijs verdient meer

Niet alleen werknemers, ook werkgevers stuurden een brief naar het kabinet voor meer loonruimte. En ook zij kregen een ‘nee’. In deze sector - waar de tekorten enorm zijn en de toegevoegde waarde voor onze maatschappij onschatbaar is - mag je niet toestaan dat personeel koopkrachtverlies leidt. Dit betekent dat wij actie gaan voeren. Samen met de werkgevers dringen we aan op een beter loon.

Kom in actie!

Op 5 oktober 2023 staken we in het funderend onderwijs. Op de dag van de leraar, in de week van het onderwijs, gaan wij onze strijdkreet voor een eerlijke salarisverhoging kracht bijzetten. We blijven in de tussentijd niet stilzitten. We blijven lobbyen voor een marktconforme loonsverhoging die minstens gelijk is aan de inflatie, want de basisscholen en de scholen voor voortgezet onderwijs verdienen méér! Ook blijven we samen met werkgevers overleggen hoe we tot een aanvaardbare loonsverhoging kunnen komen.

En dan nog dit

Samen met het kabinet werken we via het Onderwijsakkoord keihard aan het terugdringen van het lerarentekort. Hoe is het mogelijk dat je aan de ene kant het onderwijs vraagt daaraan mee te werken en aan de andere kant niet de voorwaarden schept om daar een succes van te maken? Het heeft weinig zin om iets aan het de tekorten te doen, als we niet tegelijkertijd het loon op peil houden. In de reactie op het ultimatum is te lezen dat het ministerie het belang van het onderwijs ziet, maar niet het belang van een inflatie-dekkende loonsverhoging. Ze vinden feitelijk dat ze genoeg hebben gedaan. Wij, de bonden en de werkgevers, vinden duidelijk van niet!

Staak mee op 5 oktober

Over de concrete invulling van deze staking informeren we onze collega’s voor de zomervakantie van regio noord. Strijd mee voor een beter loon!

Heb jij een goed idee voor een aanvullende actie? Wil je meewerken en strijden voor een beter loonbod? Meld je aan bij gerard.klaassen@fnv.nl Want als je wat wil, moet je wat doen!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.