FNV op werkbezoek bij Douane Amsterdamse Haven

Redactie
Door Redactie 4 mei 2023

Veiligheid is nummer één bij de uitoefening van de functie van douanier. De FNV ontvangt al geruime tijd signalen over veiligheid die we in het tDGO hebben besproken maar niet herkend worden door de werkgever.

Douane ambtenaar

De signalen zijn

  • Dat bij drugsvangst in de Amsterdamse Haven douaniers 2 tot 3 uur moeten wachten in de haven op de TBB (Team Bijzondere Bijstand);
  • Dat er gevolgen zijn voor de Amsterdamse Haven nu het visitatieteam in Rotterdam zit;
  • Dat een schip uit een hoog risicoland maar tussentijds Europese havens heeft aangedaan niet wordt gecontroleerd;
  • Dat drugsvangsten IMEC (Postsorteercentrum Ypenburg) maar één keer per week of op verzoek door TBB worden opgehaald;
  • Dat bezoekers vanuit de kantine Rotterdam/Den Haag airport zicht hebben op het uit de rij halen van passagiers door de douaniers voor controle;
  • Voor het rijden met blauw licht loopt er enkel voor een beperkte groep een aanvraag.

Bezoek Amsterdamse Haven

We zijn hartelijk ontvangen en hebben ons verdeeld over 2 busjes en zijn naar de Amsterdamse Haven gereden. De douaniers hebben ons precies verteld wat er gaande is en hoe ze hun werk moeten doen. We hebben gezien hoe vanuit het oogpunt van veiligheid de douaniers te werk moesten gaan met het schip waar een drugsvangst is gedaan. Vanuit de steenkolenopslag naar de overkant waar de containers zijn opgeslagen. Dit deel is ook een openbare weg en hier kunnen auto’s ongestoord staan en hebben vrij baan om de overkant, waar een controle plaatsvindt, te observeren. Bij eerdere gelijke situaties kon in verband met onderbezetting geen collega’s ingezet worden om te zorgen dat die kade ook veilig is. En als we het over veiligheid hebben, de Amsterdamse haven is voor iedereen toegankelijk en er zijn geen hekken of camera’s op een enkel bedrijf na.

Signalen bevestigd

De signalen die we hebben ontvangen worden bevestigd door de douaniers en de plaatsvervangend directeur en door wat we gezien hebben in de Amsterdamse haven. Wat ons opviel, was dat er niet geëvalueerd wordt bijvoorbeeld na een drugsvangst. Hoe is het gegaan, wat leren we ervan en wat moet anders? En welke partijen moeten betrokken zijn en welke is dan in de lead? Is de Douane zelf in de lead? De FIOD of de Politie? Welke protocollen worden gevolgd bij overdracht?

Nog geen oplossingen gevonden

We hebben betrokken en enthousiaste douaniers gezien, maar ook terecht de vraag: wat gaat de FNV eraan doen? We hebben begrepen van de plaatsvervangend directeur Douane dat aan deze punten wordt gewerkt en dat er oplossingen gezocht worden. Maar die zijn er nog niet! In het tDGO gaan we deze punten wederom agenderen want als veiligheid nummer één is, dan moet dat ook nummer één zijn en blijven!

Onderzoek naar sociale veiligheid

FNV Overheid voert op dit moment een onderzoek naar de sociale veiligheid op de werkvloer bij de Belastingdienst, Douane en Dienst Toeslagen. Het invullen van de vragen neemt slechts enkele minuten in beslag en is volledig anoniem. Jij kan bij ons je verhaal kwijt!

Ga naar het onderzoek

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.