Onderhandelingen cao Nederlandse Universiteiten stapje verder

Na de tweede onderhandelingsronde

Door Redactie 10 februari 2023

Op 8 februari stond de tweede onderhandelingsronde voor de cao Universiteiten gepland. In de eerste ronde hadden we een mooie kick-off. In de tweede ronde zijn vooral procesafspraken gemaakt.

onderhandeling

Lees hier meer over de kick-off in de eerste ronde.

Vijf hoofdthema’s

In de gezamenlijke cao-inzet van de vakbonden (klik hier voor de Engelse versie) zijn vijf hoofdthema’s te vinden:

1. Meer vaste contracten voor docenten en onderzoekers.
  2. Een flinke loonsverhoging en afspraken over automatische prijscompensatie.
  3. Afspraken over duurzame inzetbaarheid.
  4. Meer diversiteit en inclusie.
  5. Verbeteren positie vakbonden.

Gezamenlijke werkgroepen

Bovenstaande thema’s gaan we via werkgroepen uitwerken. Dit is met de werkgevers afgesproken. Zo gaat een werkgroep de komende tijd aan de slag met het onderwerp ‘vaste contracten voor docenten en onderzoekers’. Daarbij wachten we op de definitieve versie van het onderzoeksrapport dat gaat over het verbeteren van de contractuele positie van docenten en onderzoekers.

Een andere werkgroep buigt zich over ‘duurzame inzetbaarheid’ en ‘diversiteit & inclusie’. De werkgroepen bestaan uit afgevaardigden van de gezamenlijke vakbonden en van werkgevers (paritair).

Derde onderhandelingsronde op 9 maart

De derde onderhandelingsronde staat gepland op 9 maart. Dan koppelen de werkgroepen hun bevindingen terug, zodat we weten waar we staan.

Ga voor rood: #meervastecontractenNU

Het maken van goede afspraken voor meer vaste contracten is in de onderhandelingen voor de nieuwe cao Nederlandse Universiteiten een speerpunt. Alle docenten en onderzoekers die een tijdelijk contract hebben én structureel werk verrichten verdienen een vast contract. Laat zien dat jij je collega’s steunt. Hoe? Draag het rode polsbandje!

Actieweek: 20 t/m 24 maart 2023

In de week van 20 t/m 24 maart organiseren we de cao-actieweek. Hierbij richten we ons vooral op ‘vaste contracten voor docenten en onderzoekers’. In principe vindt dan bij elke universiteit een bijeenkomst plaats. Zo organiseren we in Delft, Leiden en Rotterdam een cao-café en zijn er in Groningen en Amsterdam cao-bijeenkomsten. We informeren je nog over wat er bij jou op de universiteit gebeurt.

Vragen?

Heb je vragen? Laat het ons gerust weten. Hieronder vind je onze mailadressen. Op naar een goede cao NU!

Jan Boersma, jan.boersma@fnv.nl

Sander Wesdorp, sander.wesdorp@fnv.nl