Breng je stem uit over de cao Sociale Werkvoorziening

Door Redactie 8 juli 2021

Op 17 mei heeft de FNV een onderhandelaarsakkoord bereikt met de VNG voor een nieuwe cao Sociale Werkvoorziening (SW). Laat weten wat jij vindt van dit akkoord: je kunt vanaf nu stemmen!

Cao nieuws

Wat wilde de FNV ook alweer?

Onze belangrijkste voorstellen voor de nieuwe cao SW waren:

• Een zo lang mogelijke looptijd.
  • ‘Strik om de cao’: hooguit wat kleinere, technische aanpassingen en geen verslechteringen.
  • Loonsverhogingen volgens het inmiddels bekende systeem van loonprijscompensatie (LPO).
  • Een goede regeling om eerder te kunnen stoppen en verbetering van de seniorenregeling.

En wat is er afgesproken in het onderhandelaarsakkoord?

Al deze voorstellen hebben we binnengehaald. Er wordt dus ook niets verslechterd in de cao. Dit zijn de belangrijkste afspraken:

• Looptijd: vijf jaar, van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025.
  • Loon: net als de afgelopen cao’s, gaan we de komende vijf jaar door met loonsverhogingen op basis van de LPO, de Loonprijscompensatie.
  • Voor de duur van de cao een Regeling Vervroegd Uittreden (RVU), waarmee werknemers op een financieel zo gunstig mogelijke manier twee jaar voor hun AOW-leeftijd kunnen stoppen met werken.
  • Verbetering van de seniorenregeling. De al bestaande regeling op 60 en 62 jaar blijft, maar er komt een mogelijkheid bij: vanaf 64 jaar kun je ervoor kiezen om een extra dag minder te werken. Die dag kost je 7,5 procent van je brutoloon, maar jouw pensioenopbouw blijft 100 procent.
  • Een paar wat kleinere, meer technische afspraken. Bijvoorbeeld: als je langdurig ziek bent en je krijgt in die periode een gratificatie bij 25 of 40 jaar dienstjaren, dan wordt die gratificatie voortaan gebaseerd op jouw oorspronkelijke (100 procent) loon, in plaats van de 70 procent tijdens het tweede ziektejaar.

Stem mee, jouw mening telt!

De landelijke kaderleden van de LAC en het Branchebestuur SW kunnen zich goed vinden in het akkoord en geven daarom een positief stemadvies. Maar de leden beslissen, dus jij bent nu aan zet! Je kunt vanaf nu stemmen. Doe dit uiterlijk woensdag 25 augustus.

Stem hier

Wil je meer weten over de gemaakte afspraken?

Bekijk dan de volgende documenten:

Ook hebben we de meestgestelde vragen over het eerder stoppen met werken en de seniorenregeling beantwoord. Deze vragen en antwoorden kun je hier vinden.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.