Onderzoek FNV: maatregelen werkdruk in hbo onvoldoende

Werkdruk is fors toegenomen

Door Redactie 6 juli 2021

In nieuw onderzoek van FNV Onderwijs & Onderzoek geeft tweederde van de medewerkers op het hbo aan een te hoge tot veel te hoge werkdruk te ervaren in de twee jaar vóór corona. Van de afgesproken intenties van de werkgevers om werkdruk écht aan te pakken is weinig terecht gekomen. Vooral bij het onderwijsgevend personeel is de werkdruk te hoog; 7 op de 10 werknemers heeft hier last van.

Werkdruk

De helft van het hbo-personeel geeft aan dat werkdruk in de twee jaar vóór corona nog verder is toegenomen. Een derde van de werknemers overweegt weleens door deze werkdruk van werk te veranderen. Dit blijkt uit een nieuw werkdrukonderzoek van de FNV onder hbo-personeel.

Redenen werkdruk

Als belangrijkste redenen worden genoemd:

• De taaknormering klopt niet
  • Te weinig personeel
  • De steeds veranderende inrichting van de organisatie

Daardoor heeft driekwart van het personeel onvoldoende tijd om de taken af te krijgen en moet vaak hard werken om bij te blijven. De helft heeft geen tijd om te pauzeren.

Werkdrukplannen in het hbo zijn niet voldoende

In 2018 spraken bonden met de werkgever af dat alle hbo-instellingen vóór 1 april 2019 beleid ontwikkeld zouden hebben om de werkdruk te verlagen. Uit dit onderzoek blijkt dat:

• een kwart van de medewerkers op de hoogte is van maatregelen om de werkdruk te verlagen;
  • slechts 10 procent van de medewerkers die op de hoogte zijn een verlaging van werkdruk ervaart;
  • een derde aangeeft zelfs een verhoging van werkdruk te ervaren door de maatregelen.

Jan Boersma: “Beleidsmaatregelen leiden tot nu toe niet tot een lagere werkdruk. Als we echt een verandering willen zien moeten we eerlijker kijken naar de uren die gegeven worden per taak. En er is gewoon te weinig geld om voldoende personeel aan te nemen.”.

Doorwerken in vrije tijd en tijdens ziekte is normaal

Uit het onderzoek blijkt het volgende:

• Het onderwijsgevend personeel werkt gemiddeld zes uur per week onbetaald over.
  • Bij onderwijsondersteunend- en beheerpersoneel is dit gemiddeld drie uur per week.
  • Eén op de vijf werknemers zegt drie of meer avonden per week te werken.
  • Ook in de vakanties wordt vooral door onderwijsgevend personeel regelmatig doorgewerkt.
  • Bij 68 procent stapelt het werk zich tijdens ziekte op. Daarom blijven deze werknemers tijdens ziekte zo kort mogelijk thuis en wordt er vaak doorgewerkt tijdens ziekte.
  • Een kwart zegt dan ook in de twee jaar vóór corona regelmatig tot vaak lichamelijke en/of psychische klachten te hebben gehad

Tijdens corona is de werkbelasting nóg verder toegenomen

Driekwart van de hbo-medewerkers vindt dat de werkdruk en de hoeveelheid werk nóg verder is toegenomen tijdens corona. Het aantal onbetaalde uren overwerk is voor onderwijsgevend personeel opgelopen tot gemiddeld acht uur per week en voor het ondersteunend en beheerpersoneel vier uur per week. Voor tweederde van de werknemers is daardoor de vrije tijd nog meer belast door het extra werk. Bij meer dan de helft van de werknemers zijn de psychische en lichamelijke klachten verder toegenomen tijdens corona.

Jan Boersma: “We hopen dat de politiek inziet dat ze meer geld moet vrijmaken. Niet alleen voor het hbo, maar het gehele onderwijs. De werkdruk blijft maar toenemen en dit gaat ten koste van de té hardwerkende mensen en uiteindelijk ook van de kwaliteit van ons onderwijs en daarmee op termijn ook van de economie.”.

Het onderzoek is uitgevoerd door FNV Onderwijs & Onderzoek. Aan het onderzoek deden 450 hbo-medewerkers mee. Lees hier het hele onderzoek hieronder.