Kamerdebat over loslaten 1,5 meter afstand op middelbare scholen

Door Redactie 27 mei 2021

Op 27 mei 2021 debatteert de Tweede Kamer met minister Slob over het besluit om de middelbare scholen vanaf 7 juni verder open te stellen. Dat besluit leidt bij FNV-leden tot veel onrust. Op basis van het recente OMT-advies zou je juist een heel ander besluit verwachten. Samen met onder andere de AOb roept FNV de Kamerleden dan ook op om nu in te grijpen.

Scholier met rugzak en boeken op haar arm

De 1,5 meter regel moet losgelaten worden om de verdere heropening van middelbare scholen mogelijk te maken. Het kabinet heeft een OMT-advies gevraagd voor deze versoepeling, Daarin wordt heel nadrukkelijk gesteld dat er aan een extra voorwaarde moet worden voldaan om de anderhalvemetermaatregel los te laten.

Regelmatig zelf testen noodzakelijk

Alle leerlingen moeten volgens het OMT twee keer per week onder begeleiding een zelftest doen. Dat is nodig zolang nog niet voldoende gevaccineerd is. De definitieve oplossing moet komen van vaccinaties, maar zelfs wanneer die vervroegd worden, heeft dat pas echt effect als de zomervakantie al is begonnen. Het is daarnaast nog maar de vraag of er in de praktijk aan die extra voorwaarde van het OMT kan worden voldaan, De versoepelingen voor de zomervakantie zouden dan dus onverantwoord zijn, toch wil de minister doorzetten.

Leraren maken zich zorgen om veiligheid

Het verder openstellen van de middelbare scholen vergroot het risico voor de leerlingen en hun ouders, zo stelt het OMT. Meer gezinnen zullen in quarantaine moeten nadat besmettingen door een klas verspreiden. Veel medewerkers zijn nog niet gevaccineerd en maken zich zorgen om hun eigen veiligheid of die van hun naasten. Leerlingen die in quarantaine moeten komen in de knel met de laatste beslissende toetsen van het jaar en FNV-leden melden zich ook met zorgen over lesuitval door ziekte van docenten als de besmettingen onder het personeel oplopen.

Ben jij werkzaam op een middelbare school?

Werk jij op een middelbare school en maak je je zorgen? Trek dan aan de bel en vraag wat jouw school doet met de voorwaarde van het OMT. Het OMT-advies kan je nalezen op de website van Rijksoverheid. Pagina's 5 t/m 7 van het advies gaan over de middelbare scholen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.