Stem nu over de verlenging van het Sociaal Plan en OWP bij ING

Stemmen kan tot 25 september

Door Redactie 12 september 2024

Binnenkort starten de onderhandelingen over de cao ING. Maar wist je dat wij de afgelopen maanden met ING ook onderhandeld hebben over een nieuw Sociaal Plan (SP) en Overgang Werkzaamheden Plan (OWP)? Voor zowel het SP als het OWP hebben we een akkoord bereikt, dus is het nu aan de leden van FNV Finance om over deze akkoorden te stemmen.

Sociaal Plan (SP)

De ING heeft al jaren een doorlopend sociaal plan. Het sociaal plan sluiten wij af, zodat er in de toekomst bij een mogelijke reorganisatie een basis ligt waar werknemers op kunnen terugvallen.

Naast alle rechten en plichten beschrijft het bijvoorbeeld ook hoe boventalligheid wordt vastgesteld en hoe je, als je boventallig verklaard bent, begeleid wordt naar een nieuwe functie of naar ander werk. De vakbonden en ING maken deze afspraken, boven op het wettelijk minimum. Eind dit jaar loopt het huidige sociaal plan af en daarom hebben we het sociaalplan moeten vernieuwen.

Het Sociaal Plan wordt op hoofdlijnen ongewijzigd voortgezet. Zo blijft de bemiddelingstermijn van zes maanden en wordt de berekeningsmethode van de beëindigingsvergoeding behouden. Deze afspraken leggen wij hierbij ter stemming aan je voor.

Dit zijn de belangrijkste punten uit het nieuwe Sociaal Plan dat nu ter stemming voorligt:

• De looptijd is van 1 januari 2025 tot 30 juni 2027.
  • De hoogte van de ontslagvergoeding bij boventalligheid blijft ongewijzigd.
  • De bemiddelingstermijn bij boventalligheid van 6 maanden blijft ongewijzigd. Als de periode van preventieve mobiliteit korter dan 3 maanden heeft geduurd blijft de bemiddelingstermijn 6 maanden (in plaats van 9 maanden).
  • De reiskostentoeslag bij standplaatswijziging is in lijn gebracht met hybrid mode.
  • Je krijgt begeleiding van een Mobility Coach bij Uitgestelde Bemiddeling gedurende het bemiddelingstraject.

Overgang Werkzaamheden Plan (OWP)

Ook het OWP naderde zijn looptijd, daarbij was het nodig om gezamenlijk de inhoud te actualiseren en de regelingen te verversen. Het OWP is een overeenkomst tussen ING en de vakbonden over wat er gebeurt met medewerkers als ING besluit om onderdelen in Nederland te verkopen of uit te besteden (outsourcen) aan een externe partij. In dit document staan de afspraken waar ING en de vakbonden zich tijdens een reorganisatie aan moeten houden. Het bevat juridische informatie zoals definities en wettelijke afspraken. Er staat bijvoorbeeld in hoe ING de vakbonden informeert en wat er gebeurt met je arbeidsvoorwaarden als je door uitbesteding bij een andere werkgever terechtkomt.

Dit zijn de belangrijkste punten uit het nieuwe OWP, dat nu ter stemming voorligt:

• De looptijd is van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2030.
  • De tekst van het OWP is vereenvoudigd.
  • Een medewerker komt altijd in aanmerking voor een compensatie-uitkering van maximaal € 11.500,- bruto, ter compensatie van eventueel ongemak door de overgang. Deze uitkering hoeft niet meer te worden terugbetaald, mocht er er binnen 36 maanden sprake zijn van insourcing.
  • De regeling bij compensatie van werkgeversbijdrage voor het pensioen is in lijn gebracht met pensioenwetgeving.
  • Het terugkeerrecht wordt niet meer toegepast, maar het Sociaal Plan van ING blijft op de medewerker van toepassing tot 3 jaar na de overgang.

Geef je mening

Als FNV Finance zijn we positief over beide resultaten. Het brengt weer rust bij de mensen die tegen een reorganisatie aanzitten. Daarbij kunnen we met een schone lei en volledige focus beginnen aan het cao traject. Omdat het om twee aparte documenten gaat, vragen we je om voor elk document apart te stemmen.

Stemmen kan tot woensdag 25 september 2024.

Breng je stem uit

Help ons groeien

Waardeer jij onze inzet en vind je het belangrijk dat jouw arbeidsvoorwaarden en belangen behartigd blijven worden door FNV Finance? Dan is dit wat je kunt doen:

• Nog geen lid? Word nu lid. Je betaalt de eerste 4 maanden slechts € 25,-. Kijk op www.fnv.nl/lidworden.
  • Maak je collega lid via, lid via lid werft lid en verdien € 10,-. Zo kunnen jij en je collega’s meepraten en beslissen over de eigen arbeidsvoorwaarden. Kijk op www.fnv.nl/iemand-anders-aanmelden.
  • Stuur dit bericht door naar je collega’s of hang ze op bij de koffiecorner.

Samen staan we sterker!