Miljardenwinst ABN Amro naar aandeelhouders in plaats van koopkrachtreparatie

Werkgever doet onacceptabel loonbod

Door Redactie 16 februari 2024

Op Valentijnsdag presenteerde ABN Amro fantastische cijfers, een miljardenwinst! Hartstikke fijn. Onderdeel van het mooie nieuws is dat aandeelhouders extra hartjes krijgen met de inkoop van eigen aandelen voor een half miljard. Als dat allemaal kan, is koopkrachtreparatie in de cao ook mogelijk, zou je denken. Niets is minder waar.

Schamele loonsverhoging van 4% onacceptabel

Jullie werkgever biedt 5% loonsverhoging, die met wat doorvragen toch ook weer geen 5% bleek te zijn. Uit die 5% moeten namelijk ook andere onderdelen van de cao bekostigd worden waardoor er misschien 3,5% of 4% voor loonsverhoging overblijft. We vinden dat onacceptabel. Natuurlijk, het is een openingsbod maar het staat zo ver af van de looneisen van alle vakbonden, dat we eensgezind hebben gevraagd aan jullie werkgever om het openingsbod te heroverwegen. Als we hier mee verder moeten worden het namelijk heel vervelende onderhandelingen.

Cao-resultaat vraagt om extra inspanning

Het zicht op een vlot en mooi cao-resultaat is er dan niet. En dat verdienen jullie wel. Op 4 maart staat een volgende onderhandelingsoverleg met ABN Amro gepland, wat willen ze? Wat vinden jullie? Laat het ons maar vooral ook je leidinggevende(n) en collega’s weten, zorg ervoor (samen met FNV Finance) dat de inflatie niet jullie probleem wordt. Start het gesprek!

De onderhandelingsdelegatie zitten jullie collega’s Naima, Fatima, Karin, Ulco en Arjan, die jullie graag te woord staan.

Zorg goed voor elkaar, word lid van de FNV

Lid worden is altijd een goed idee, jullie zijn al lid maar hoe zit het met je collega’s? Maak ze lid! Samen komen we verder. Nodig een collega, familielid of kennis ook uit om ook FNV-lid te worden.