Dit willen we afspreken in de nieuwe cao CHEP

Werkgevers zijn nog niet met voorstellen gekomen

portret Peter Ansems
Door Peter Ansems, cao-onderhandelaar 4 juni 2024

Donderdag 30 mei was de eerste onderhandelronde over de nieuwe cao CHEP Benelux. Werkgevers kwamen nog niet met voorstellen, maar wij wel. We hebben onze voorstellen toegelicht en op sommige onderwerpen gaven werkgevers al een eerste reactie.

Dit zijn onze voorstellen

Hier lees je onze voorstellen op hoofdlijnen.

Een verlenging van de cao met 1 jaar, van 1 juli 2024 tot en met 31 juni 2025.

Naast een loonsverhoging willen we ook het gat repareren dat is ontstaan tussen de afgesproken loonsverhogingen in de vorige cao ten opzichte van de inflatie vanaf 2022. Daarom willen wij per 1 juli 2024 een salarisverhoging van €100,- bruto per maand + daarbovenop een loonstijging van 8% bruto per maand.

Verder willen wij vanaf 2025 per 1 januari van elk jaar, de salarissen verhogen met een percentage dat gelijk is aan het inflatiecijfer (afgeleide cpi) van oktober van het voorgaande jaar (inflatiecorrectie) met een minimum van 2%  + € 50 bruto per maand  koopkrachtverbetering.

Het wettelijk minimumloon is per 1 januari 2024 verhoogd met 3,75% en per 1 juli 2024 wordt het nogmaals geïndexeerd met 3,1%. Daarmee stijgt het WML-uurloon naar € 13,68. Er is vanaf dat moment sprake van één minimum uurloon ongeacht de arbeidsduur. De cao-teksten die gaan over het berekenen van het uurloon zullen daarop aangepast moeten worden. In januari zal er ook weer sprake zijn van een indexatie. De verhoging van het WML zal de komende jaren nog wel verder gaan. Wij willen dan ook dat dat de onderkant van het loongebouw boven het Wettelijk Minimum Loon blijft. Daarom willen wij de loonschalen laten starten met € 16 per uur.

De huidige reiskostenvergoeding al aangepast aan het fiscale maximum van € 0,23 per km. Onze leden hebben er moeite mee dat je pas reiskosten ontvangt als de enkele reisafstand meer is dan 10 km. Vanwege de hoge brandstofprijzen is het voor die groep ook steeds lastiger om hiermee rond te komen. We stellen dan ook voor om reiskosten vergoeding te laten ingaan vanaf 1 km enkele reis. Daarnaast stellen wij voor om voor de bovengrens uit te gaan van 50 km enkele reis (100 km per dag dus).

Een verhoging van de toeslag, zoals genoemd in artikel 13, van 8,5% naar 9%.

Wij stellen voor artikel 14 lid 3 als volgt aan te passen. De toeslag voor overuren is 50% als er maximaal een half uur per dag is overgewerkt (is nu pas vanaf het tweede uur).

De kledingvergoeding zoals geregeld in artikel 28 is al een hele tijd niet verhoogd. Wij willen dat de kledingvergoeding verhoogd wordt naar € 180 en jaarlijks geindexeerd wordt met 2%.

De medewerker die een BHV-cursus heeft gedaan, moet een vergoeding krijgen van € 5,00 per week.

Wij stellen voor om 5 mei als jaarlijkse feestdag vast te leggen én dat iedereen in de gelegenheid wordt gesteld vrij te zijn op de dagen tussen kerst en nieuwjaar.

Tijdens de looptijd van de cao werd ons pas duidelijk dat Chep niet mee wenst te werken aan de RVU-regeling (eerder stoppen met werken) omdat dit niet aan zou sluiten bij het beleid van Chep Benelux. De mensen die dit aangaat, vinden dit erg jammer. Wij willen graag tijdens de onderhandelingen met Chep weten wat zij bereid zijn te doen om te zorgen dat medewerker niet voortijdig gaan uitvallen.

Wij stellen voor de referteperiode van 1 jaar zoals genoemd in artikel 15 te veranderen in 1 kalenderjaar.

Ook willen we dat medewerkers die vanwege een chronische aandoening uitvallen, niet mee worden gerekend als een periode van ziekte in het kader van deze regeling.

Er zijn in Tiel 4 personen die verantwoordelijk zijn voor het oplossen storingen in het productieproces. Zij zorgen dat het proces weer door kan. Deze functie komt nu niet voor in het functie- en loongebouw. Ze zijn nu ingedeeld en worden gewaardeerd als reparateur of sorteerder. Er zou dus een nieuwe functie toegevoegd moeten worden met de waardering die daar bij hoort.

Flink gat te overbruggen qua loon

Werkgevers maakten een vergelijking met loonsverhogingen in andere cao's (vanaf 2011) en hoe de loonsverhogingen van CHEP zich in die tijd hebben ontwikkeld. Als zij daarvan een vertaling zouden maken naar hun eigen looninzet voor de volgende cao CHEP, is duidelijk dat er nog een flink gat is te overbruggen tussen wat wij voorstellen aan loonsverhoging en het loonbod van de werkgevers.

Hier komen we waarschijnlijk wel uit

Werkgevers zijn het eens met een looptijd van de cao van 1 jaar. Ook zijn ze bereid om iets te doen aan de bovengrens voor de reiskosten woon-werk-verkeer. De ondergrens niet. Verder is een verhoging van de kledingvergoeding en het percentage voor ploegendienst toeslag  bespreekbaar. Daarnaast willen werkgevers ook in gesprek over het eerder uitbetalen van overwerktoeslag (i.p.v. nu pas vanaf het 2e uur per dag). Ze zien ook het nut van het beschrijven van ontbrekende functies en het waarderen ervan.

Dit is onbespreekbaar voor CHEP

Wat voor werkgevers niet bespreekbaar is: een loonsverhoging in euro's, zij willen alleen een verhoging in procenten afspreken. Ook  willen ze geen afspraken over Automatische Prijs Compensatie (APC).

Tot slot

Na deze eerste ronde heb ik nog geen idee waar we de volgende ronde op uit gaan komen. We zijn vooral benieuwd met welk loonbod werkgevers gaan komen! Op 28 juni praten we verder. Heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar peter.ansems@fnv.nl.