Tussenvonnis spaarurenmodel HMNL Beton (voorheen Mebin)

Geef door als je NIET wil dat wij jouw belangen behartigen

Door Redactie 27 mei 2024

In de procedure over het Spaarurenmodel is een volgende stap gezet. De Rechtbank Oost-Brabant heeft uitspraak gedaan in een tussenvonnis over de zogenaamde ‘opt-out’ procedure. Inzet van de procedure is dat de FNV vindt dat het Spaarurenmodel niet mag worden ingezet bij situaties van onwerkbaar weer, omdat het Spaarurenmodel daarvoor niet is bedoeld.

FNV is exclusieve belangenbehartiger in deze procedure

De FNV is door de rechtbank aangewezen als exclusieve belangenbehartiger. De FNV komt in deze procedure op voor alle werknemers en ex-werknemers van HM NL Beton. Het gaat dan over de werknemers in de functies die staan genoemd in bijlage 1 van de cao. Op deze werknemers is het Spaarurenmodel van artikel 10 van de cao verplicht van toepassing in februari 2021 en/of in januari 2022

Opt-in

Behoor je tot bovenstaande groep werknemers voor wie de FNV opkomt en je vindt het goed dat wij in deze procedure ook jouw belangen behartigen, dan hoef je niets te doen.

Wil je niet dat jouw belangen in deze collectieve procedure worden behartigd door ons, stuur dan voor 24 juli een brief aan: Rechtbank Oost-Brabant,Team Civiel, afdeling handelszaken, Postbus 90155, 5200 MG 's-Hertogenbosch

Ons advies is om mee te doen in de procedure. Je hoeft dan nu niets te doen en dus niet te kiezen voor de opt-out

Dit willen wij bereiken

De FNV wil met deze procedure bereiken dat voor de werknemers die verplicht moeten deelnemen aan het Spaarurenmodel uit de cao, de spaaruren door HM NL Beton niet mogen worden ingezet bij onwerkbaar weer (waaronder vorstdagen). Wij vragen de rechtbank ook om HM NL Beton te verplichten om spaaruren die zijn ingezet in verband met vorstdagen in februari 2021 en in verband met onvoldoende werk op 5, 6 en 7 januari 2022 terug te boeken of - als dat niet mogelijk is - uit te betalen.

Standpunt FNV

Ons standpunt is dat het Spaarurenmodel niet mag worden ingezet bij situaties van onwerkbaar weer, omdat het Spaarurenmodel daarvoor niet is bedoeld. Want het niet kunnen werken door situaties van onwerkbaar weer, is een situatie die voor rekening en risico van de werkgever behoort te komen.

Meer informatie tijdens online bijeenkomst 29 mei

Op woensdag 29 mei van 19.30 tot 20.300 uur organiseren we een ledenbijeenkomst, ook niet-leden zijn welkom. Dan kan je je vragen stellen en geven we je tekst en uitleg.

Wil je de bijeenkomst bijwonen? Stuur dan een e-mail naar cbbgroningen@fnv.nl

Tegeneis van HM NL Beton

HM NL Beton heeft een tegeneis gesteld. Als de rechtbank zal beslissen dat het Spaarurenmodel niet meer bij onwerkbaar weer mag worden toegepast (of niet mocht worden toegepast in februari 2021), dan wil HM NL Beton dat de rechtbank ook bepaalt dat voor medewerkers geen recht meer bestaat (of in februari 2021 bestond) op de (volledige) Spaarurentoeslag van 2,5% uit de cao.

Als HM NL Beton de op 5, 6 en 7 januari 2022 afgeschreven spaaruren zal moeten terugboeken of uitbetalen, dan wil HM NL Beton die uren in mindering mogen brengen op het saldo aan vakantie-uren of tijd-voor-tijd uren van de desbetreffende medewerkers.

Het is aan de Rechtbank om een uitspraak te doen in deze zaak en dus ook over de tegeneis van de werkgever. Laat je vooral niet bang maken of afschrikken door de tegenvorderingen van HM NL Beton.

Hoe gaat het nu verder?

De opt-out loopt tot 24 juli. De Rechtbank Oost-Brabant heeft aangegeven dat deze rechtszaak 31 juli weer verder gaat. Daarna zal de Rechtbank een uitspraak doen over de opt-out. Afhankelijk van die uitspraak van de Rechtbank volgt daarna de inhoudelijke behandeling.