Eerste onderhandelingsronde cao houtverwerkende industrie: nog flinke stappen nodig voor een goed loonbod

Bekijk onze voorstellen

Door Redactie 10 november 2023

De huidige cao loopt af op 31 maart 2024. Op 8 november hadden we de eerste onderhandelronde voor een nieuwe cao. Of we 31 maart een nieuwe cao hebben, hangt er vanaf hoe de onderhandelingen verlopen. Een belangrijk onderwerp waar het dan over eens moeten zijn is de loonsverhoging. Als je kijkt naar de voorstellen van de werkgevers en FNV op dit punt, moet daar nog wel een flinke stap worden gezet.

Cao voorstellen vergeleken: de verschillen zijn nog groot

Tijdens de eerste onderhandelronde voor de nieuwe cao HVI hebben vakbonden en werkgevers hun voorstellen toegelicht. Het is nog maar een eerste inzet en nog geen eindstation, maar de verschillen zijn nog groot. De FNV heeft een forse looneis gesteld. Dat is omdat de vorige cao uit 2022 is, voor de enorme inflatiestijging. Om dit op te vangen hebben we nog geprobeerd om met werkgevers om structureel aanvullende loonafspraken te maken. Dat is niet helemaal gelukt. De loonsverhoging van juni is vervroegd naar 1 januari 2023 en er is een eenmalige uitkering overeengekomen van € 400. Maar geen structurele loonsverhoging. We hebben dus nog wat in te halen.

Lees wat wij en wat werkgevers willen afspreken op dit en andere punten.

Belangrijkste cao voorstellen FNV

• Bij looptijd 12 maanden, structurele loonsverhoging van € 100 bruto per maand + 10%;
  • Vanaf 2025 stijgen de lonen automatisch met de inflatie;
  • Loonsverhoging voor alle werknemers in de HVI;
  • Reiskostenvergoeding vanaf de eerst kilometer ter hoogte van ten minste de fiscale grens. Nu € 0,21 en vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer;
  • Verbetering van de 80-90-100 regeling, waarbij deelname mogelijk is voor iedereen, dus ook voor medewerkers met een lager salaris;
  • Zwaarwerkregeling in aanvulling op de RVU regeling
  • 5 mei collectief vrij en aanvulling inkomen bij aanvullend geboorteverlof;
  • Iedereen heeft het recht op fiscaal vriendelijk verrekenen van vakbondscontributie (zo krijg je een deel van je betaalde vakbondscontributie terug).

Belangrijkste voorstellen werkgevers

Werkgevers hadden geen uitgebreide voorstellenbrief en het loonbod deden ze op ons verzoek tijdens de eerste ronde.

• Een loonsverhoging van € 50 bruto per maand + 3%;
  • Reiskosten woon-werkverkeer € 0,21 per kilometer en vanaf 2024 naar € 0,23 per kilometer. Geen vergoeding tot en met 10 en niet na 30 kilometer enkele reis;
  • Aanpassingen van de 80-90-100 regeling. Nog geen overeenstemming over welke aanpassingen;

De volgende onderhandelingen zijn op 21 december en 1 februari.

Tussen de onderhandelingen door willen we jullie goed informeren en ook met jullie in gesprek gaan. Dat doen we via nieuwsbrieven, tijdens bedrijfsbezoeken, via sociale media, maar tijdens dit cao traject ook via een whatsappgroep.

Meer actieve leden=betere cao

Wij hebben inmiddels ervaring opgedaan bij de cao trajecten Handel in Bouwmaterialen en Houthandel bij het opbouwen van een sterke vakbond. Daarmee waren we in staat om veel leden actief te betrekken bij het cao traject, wat ook nodig was om tot goede afspraken te kunnen komen. De actieve leden waren in staat om hun collega's lid te maken en te activeren. Daarmee waren we sterk aan de cao tafel toen het lastig werd omdat werkgevers niet onze kant op kwamen in de onderhandelingen. We hadden op dat moment genoeg actieve leden die in actie kwamen om druk op werkgevers uit te oefenen.

Werk jij ook mee aan een sterke FNV in de HVI?

Wil je als eerste op de hoogte zijn van de cao-onderhandelingen of in gesprek gaan met je collega’s over de cao? Stuur dan een mail naar hvi@fnv.nl met het verzoek om je toe te voegen aan de whatsappgroep houtverwerkende industrie. Vermeld daarin je naam en telefoonnummer. Realiseer je dat in een whatsappgroep iedereen jou telefoonnummer ziet.

We vinden het belangrijk dat we bij zoveel mogelijk bedrijven in de houtverwerkende industrie een contactpersoon hebben. Wil jij FNV contactpersoon worden of wil je daar eerst meer over weten, stuur dan een mail naar hvi@fnv.nl. Vermeld dan ook even je telefoonnummer.

In de cao-commissie adviseer jij als FNV-lid de onderhandelaars tijdens het cao-traject. Dat doe je over de cao-voorstellen, tussentijds -dus tussen de verschillende onderhandelingsrondes- en als er een resultaat is over wat we onze leden adviseren hoe hierover te stemmen (leggen we het positief, neutraal of negatief voor).  Het liefst hebben we leden van verschillende bedrijven in de cao-commissie. Lijkt jou dat wat of wil je er eerst meer over weten? Stuur dan een mail met je telefoonnummer naar hvi@fnv.nl.

Een goede cao afspreken kan alleen met een sterke vakbond. Hoe meer leden wij hebben, des te betere afspraken wij voor jou en je collega's kunnen maken. Bovendien heb je als lid invloed op de cao. Want jij mag van tevoren meedenken over de voorstellen én stemmen over het eindresultaat van de cao-onderhandelingen. Daar profiteren al jouw collega’s van die nog geen lid zijn. Het is belangrijk dat zij ook lid worden van FNV. Dan kunnen we samen nog meer invloed uitoefenen en bereiken. Maak je collega lid via fnv.nl/maakiemandlid en als dank ontvang jij een tientje.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.