BPF Schilders kiest voor solidaire premieregeling

Door Redactie 14 juli 2022

Het pensioenfonds van de schilders (BPF Schilders) is bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe pensioenstelsel. Alle pensioenfondsen moeten onder andere een keuze maken tussen 2 pensioenregelingen: de solidaire en de flexibele premieregeling. De sociale partners van BPF Schilders, dat zijn werkgevers- en werknemersorganisaties, hebben kort geleden een principebesluit genomen en gekozen voor de solidaire premieregeling. Wat houdt dit in?

Solidaire premieregeling

Samen met de sociale partners heeft BPF Schilders een aantal bijeenkomsten georganiseerd. Hier zijn de verschillen tussen beide regelingen uitvoerig besproken. Na goed overleg hebben de sociale partners een principebesluit genomen en gekozen voor de solidaire premieregeling.

Hoog en stabiel pensioen

Er is voor deze premieregeling gekozen onder andere om een hoog en stabiel pensioen voor de deelnemers van BPF Schilders te bevorderen, met mogelijkheden tot uitgebreide risicodeling. De solidaire premieregeling is een collectieve regeling waarbij deelnemers, net als nu, samen het pensioenvermogen beleggen en samen de risico’s delen. Het principebesluit past ook bij de uitkomsten van een onderzoek dat vorig jaar is gedaan naar de behoeften van de deelnemers van ons pensioenfonds.

Beleid verder uitwerken

Op basis van het principebesluit voor de solidaire premieregeling worden de komende jaren beleidsmatige keuzes over de regeling en de overgang naar het nieuwe stelsel gemaakt. De nieuwe regels voor pensioen -die zijn vastgesteld in het pensioenakkoord- gaan in per 1 januari 2023. Pensioenfondsen hebben daarna maximaal 4 jaar de tijd om de pensioenregeling aan te passen aan de nieuwe wet. BPF Schilders streeft ernaar per 1 januari 2026 over te gaan op de solidaire premieregeling.

Gekozen voor 'invaren'

Naast het principebesluit over de solidaire premieregeling hebben de sociale partners ook het principebesluit genomen om te gaan invaren. Dit betekent dat de pensioenrechten en pensioenaanspraken die zijn opgebouwd onder de wetgeving die er nu is, worden overgedragen naar de nieuwe pensioenregeling. Zo blijven het bestaande en het nieuwe pensioen bij elkaar in één regeling, waardoor de kosten beheersbaar blijven.

Vragen?

Heb je opmerkingen of vragen aan ons over het nieuwe pensioenstelsel voor de schilders? Stel je vraag dan in een e-mail aan bouw@fnv.nl. Heb je vragen over jouw eigen pensioen? Maak dan een afspraak met een van onze vakbondsconsulenten via deze pagina. Zij helpen je graag verder.

Blijf op de hoogte

BPF Schilders vindt het belangrijk om je zo goed mogelijk op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen rondom het nieuwe pensioenstelsel. Op de website van BPF Schilders vind je meer informatie over dit onderwerp en wat het voor jou betekent. De pagina wordt steeds bijgewerkt, zodra er meer bekend wordt gemaakt over het nieuwe pensioenstelsel.