Eindbod werkgevers cao Hibin massaal door leden weggestemd

Tijd voor acties?

Door Redactie 3 juni 2021

Tijdens de laatste onderhandelronde met de werkgevers over een nieuwe cao Hibin, kwamen we er niet uit. We waren dichtbij een onderhandelingsresultaat, maar verschilden op 3 punten van mening. Het eindbod waar de werkgevers toen mee kwamen, is door 85% van onze leden weggestemd. Tijd dus nu om te kijken hoe we verder gaan.

Eindbod officieel weggestemd

De Cao-commissie van FNV Bouwen & Wonen was nauw betrokken bij de onderhandelingen. Zij adviseerden FNV-bestuurder Osman Yildiz om niet akkoord te gaan met het eindbod van de werkgevers. Dit eindbod is nu ook door de leden massaal (en officieel) weggestemd, met 85% tegen.

Te laag loonbod

De meest door de leden genoemde reden is een te laag loonbod van de werkgevers. Werknemers in de Hibin gaven in een enquête aan dat het nog nooit zo druk is geweest op het werk en dat ze dan wel een iets hoger loonbod hadden verwacht. Ook gaven meerdere leden aan dat de lonen binnen de cao Hibin de laatste jaren niet voldoende mee zijn gegaan met de prijscompensatie en de inflatie. Sterker nog, de netto koopkracht is alleen maar gedaald.

4-daagse werkregeling niet gewenst

Ook de 4-daagse werkregeling zoals de werkgevers voorstelden is een veel genoemde reden waarom leden hebben tegengestemd. Leden vinden dat er na een jarenlang dienstverband best een halve dag compensatie tegenover mag staan als de wat oudere werknemers 4 dagen willen werken.

Nog één poging

Eigenlijk zijn we uit onderhandeld, maar we willen we nog één poging wagen om een gesprek met de werkgevers aan te gaan. Dit doen we alleen als we merken dat er een échte verbetering op de plank  ligt ten opzichte van het eindbod van de werkgevers.

Meerderheid leden actiebereid?

Mochten we het idee krijgen dat er geen verbetering plaatsvindt, dan gaan we kijken of we andere dingen moeten doen. Maar voordat het zover is, zullen we eerst een ledenvergadering  houden. Hierin vragen we onze leden in de Hibin officieel te stemmen om actie te gaan voeren. Zodra de meerderheid hier akkoord mee gaat, dan begint het actietraject voor de cao Hibin.

Osman Yildiz: Ik noem het woord actietraject, want we moeten nog vele stappen maken totdat we uiteindelijk het werk gaan neerleggen. Maar zover zijn we nog niet.