Onderhandelingsresultaat cao Parketvloerondernemingen

Als lid kun je hierover stemmen tot 20 april

Door Redactie 8 april 2021

Er is een onderhandelingsresultaat met werkgevers over de cao voor parketvloeren ondernemingen. We hebben geen verslechteringen afgesproken! Lees hier wat het resultaat is. Leden kunnen stemmen en zijn hierover inmiddels benaderd.

Dit zijn de afspraken op hoofdlijnen

Looptijd van een jaar

De cao heeft een looptijd van een jaar: van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021.

Cao aansluiten bij andere cao?

Tijdens dit jaar zullen we nadenken over de toekomst. De cao geldt namelijk voor een beperkt aantal bedrijven en werknemers. We gaan onderzoeken of deze cao kan aansluiten bij een andere cao.

Loonstijging van gemiddeld 3%

Behalve de eerste rij van de salarisschalen, krijgt iedereen er vanaf trede 2 € 70,- bruto per maand bij.

De salarissen in trede 1 stijgen bruto met € 25,-. Werkgevers vinden dat het loon in loongroep 1 -wat maar 1 trede kent- verhoudingsgewijs hoog is. Omdat iedereen in de leeftijdscategorie 16 -21 jaar dit minimaal verdient en loongroep 1 ook maar 1 trede kent, is gekozen om de eerste rij van elke loongroep met € 25,- te laten stijgen. Trede 2 en verder stijgt met € 70,- per maand, structureel.

Gemiddeld stijgt het loon met om en nabij de 3%, waarbij de laagst betaalden iets meer stijgen en hoogst betaalden iets minder. De loonsverhogingen worden per 1 mei 2021 doorgevoerd.

Inhoudelijk geen wijzigingen

Omdat we nog geen zicht hebben op de toekomst, hebben wij in dit onderhandelingsresultaat gekozen voor een akkoord dat inhoudelijk niet wijzigt, behalve het loon. Mochten partijen besluiten dat de cao in 2022 toch zelfstandig blijft bestaan, dan zullen we ook inhoudelijk verder kijken. Dan zullen ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid, maar misschien ook andere zaken aan de orde zullen komen.

Positief voorgelegd aan de leden

Onderhandelaar Henk Panhuizen vindt het een prima resultaat en heeft dit dan ook met een positief advies aan de leden voorgelegd.