Minder druk om door te werken tijdens kou

Door Redactie 18 december 2018

Deze week hebben cao-partijen besloten om de eigen risico dagen te verlagen van 15 naar 5. Voor werknemers betekent dat, dat als voldaan is aan de voorwaarden, de druk om toch door te werken tijdens kou kleiner zal zijn.

De regel blijft dat werknemers bij een gevoelstemperatuur van -6 graden het recht hebben om het buitenwerk neer te leggen en recht houden op 100% van hun loon.

De werkgever krijgt in de nieuwe situatie na de vijfde dag 70% van het betaalde loon weer terug van het UWV en zal hiermee de werknemers beter kunnen beschermen tegen de gevaren van werken bij zeer lage temperaturen.

Deze nieuwe regeling gaat in met terugwerkende kracht en geldt voor de hele winter 2018/2019.

Toelichting

Reden is dat de bouw- en infrasector de afgelopen jaren voldoende premie heeft opgebouwd in het sectorfonds Bouwbedrijf. Daarmee kan nu het aantal eigen risicodagen in de Vorst WW-regeling in artikel 74 van de cao worden verlaagd. Zo komt de door de bedrijven in de bouw- en infrasector afgedragen premie ook weer ten goede aan een deel van de ondernemingen die de premie hebben opgebracht.

De verlaging van het aantal dagen betekent dat het risico van vorst voortaan de eerste 5 dagen (in plaats van de eerste 15 dagen) voor rekening van de werkgever komt. Wanneer er op deze dagen niet kan worden gewerkt, betaalt de werkgever het loon voor 100% door.

Voor de vorstdagen boven het aantal van 5, kan de werkgever namens de werknemer bij het UWV een WW-uitkering aanvragen. De werkgever betaalt de werknemer vervolgens een aanvulling op de WW-uitkering tot 100% van het loon. Ook als de werkgever geen gebruik maakt van de wettelijke voorziening of de aanvraag door het UWV wordt afgewezen, krijgt de werknemer zijn loon 100% doorbetaald.

Tijdens de bijzondere WW-periode blijft het dienstverband van de werknemer ongewijzigd in stand. Het gaat ook niet ten koste van de reeds opgebouwde WW-rechten van de werknemer.

Daarnaast zullen cao-partijen Bouw & Infra zich er de komende periode voor inzetten om de premie uit het sectorfonds Bouwbedrijf ook op een andere manier ten goede van de sector te laten komen: met bijvoorbeeld opleidingsvouchers kunnen arbeidskrachten die een achterstand hebben op de Bouw & Infra arbeidsmarkt de weg naar de sector vinden en gekwalificeerd aan de slag gaan.‚Äč