Stemmingsuitslag nieuwe pensioenregeling BPL Pensioen

Ruime meerderheid akkoord

Door Redactie 22 juli 2024

De afgelopen periode hebben onze FNV leden in de agrarische en groene sectoren hun stem uitgebracht over het bereikte onderhandelingsresultaat ten behoeve van de nieuwe pensioenregeling van BPL (Bedrijfstak Pensioenfonds Landbouw) als gevolg van de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen (Wtp).

Man die plantjes plant

Ruime meerderheid akkoord

Maar liefst 93,3% van de FNV-stemmers heeft vóór het onderhandelingsresultaat gestemd. Dank voor het  vertrouwen! Met deze uitslag is er een definitief akkoord tot stand gekomen met afspraken over de nieuwe pensioenregeling van BPL per 1 januari 2027.

Ook de nieuwe pensioenregeling is een goede regeling

De nieuwe Wet Toekomst Pensioenen (Wtp) gaat niet meer uit van een toezegging op het moment dat je met pensioen gaat, maar van de premie en het rendement daarop gedurende de periode waarin je opbouwt. In het transitieplan staan de afspraken, die we hebben gemaakt met werkgevers in de agrarisch en groene sectoren over de nieuwe pensioenregeling van BPL en de overgang daarnaar toe.

We hebben afspraken gemaakt, waarmee veel risico’s collectief worden opgevangen en de gelden in het nieuwe stelsel eerlijk worden verdeeld. Alle keuzes, overwegingen en berekeningen staan in dit plan. De overstap naar de nieuwe pensioenregeling staat gepland op 1 januari 2027. De afspraken zijn gemaakt voor 5 jaar van 1 januari 2027 tot en met 31 december 2031.

Meer weten?

Op onze webpagina www.fnv.nl/pensioen-bpl vind je alle informatie over de inhoud van het onderhandelingsresultaat, het transitieplan, de samenvatting daarvan, en de terugkijklink naar het webinar van 3 juni 2024.

Vervolg

We blijven natuurlijk als FNV onderhandelaars intensief betrokken bij de vervolgstappen in het transitieproces naar de nieuwe pensioenregeling. We houden jullie op de hoogte van de actualiteiten via nieuwsbrieven en op onze webpagina www.fnv.nl/pensioen-bpl.

Nodig je collega uit

Een goede cao komt er niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Maak je collega lid en verdien een tientje.

Collega uitnodigen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.