Boswachters bieden donderdag petitie aan voor goede loonsverhoging

'We moedigen werkgevers aan om met wat beters te komen'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 juni 2023

Een insectenhotel met in de gaatjes de namen van zo’n 1.000 mensen die vinden dat boswachters, groene boa’s, ecologen, projectleiders en werknemers van bezoekerscentra van Natuurmonumenten en landschapsorganisaties een goede salarisverhoging verdienen. FNV en CNV bieden dit morgen aan bij de werkgevers van de sector Bos & Natuur.

FNV: Petitie voor boswachters

Jan van den Brink, bestuurder FNV Agrarisch Groen: ‘We staan niet gelijk met hooivorken in onze handen voor de deur maar willen de werkgevers wel aanmoedigen om nou eindelijk eens een keer met betere voorstellen te komen voor de nieuwe cao en voor de lonen van de mensen.’

Overleg loopt stuk op salarissen

Want het schiet allemaal niet erg op. De vakbonden proberen al sinds begin maart goede afspraken te maken over de cao Bos & Natuur. Vooral op de salarissen loopt het overleg steeds stuk.

Slechts 3,6% en € 75 per maand

De werkgevers blijven hangen op een loonsverhoging van 3,6% en € 75 bruto per maand. Dat komt neer op een verhoging van gemiddeld 5,3%. Rick Pellis, bestuurder CNV Vakmensen: 'Hopelijk zet de petitie de werkgevers aan het denken en gaan zij inzien dat een groot deel van hun werknemers zich nu uitspreekt over het bod van de werkgevers.'

Er moet minstens 10% bij

De FNV en het CNV willen er minstens 10% bij voor de mensen, waarbij de lonen voortaan meestijgen met de prijzen in de winkels. Als de vakbond die automatische prijscompensatie niet kan afspreken dan moeten de salarissen met 11,3% omhoog.

Toeslag en verschillende vergoedingen

Naast meer loon willen de bonden dat de werknemers in bos en natuur een onregelmatigheidstoeslag krijgen, een betere reiskostenvergoeding en een thuiswerkvergoeding.

Roadshow langs 34 locaties

FNV en CNV hebben de afgelopen maanden zeker 34 locaties van Natuurmonumenten en de landschappen en landschapsbeheren bezocht. Tijdens deze roadshow spraken de vakbonden met honderden werknemers over hun cao en ze haalden handtekeningen op voor de petitie.

Zo’n 2.500 werknemers

De cao Bos & Natuur geldt voor zo’n 2.500 mensen, waarvan 700 bij Natuurmonumenten en de overige bij organisaties voor landschapsbeheer. De werknemers van Staatsbosbeheer vallen niet onder deze cao. Zij zijn in dienst van de overheid (cao Rijk).

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.