De werknemers in de motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven zijn in staking. In heel Nederland leggen ze het werk neer en komen ze samen in Apeldoorn, Den Haag, Utrecht, Zaandam en Assen: op het TT-circuit komen de stakers uit Noord-Nederland bijeen.
Verslechteringsvoorstellen van werkgeversorganisatie BOVAG, fooitjes als loonsverbetering en de weigering een nette cao af te sluiten met FNV. De werknemers in de branche zijn steeds vastberadener. In februari was nog sprake van estafettestakingen in steeds een andere regio. Op 6 maart gaat het om een nationale staking van één dag. Maar als de BOVAG niet rap over de brug komt, dan wordt het binnenkort twee dagen staken, besloten de stakers donderdagmorgen.
‘Onze garage ligt plat vandaag want iedereen is aan het staken. De werknemers zijn de pisang’, zegt Hendrik (60) van Toyota dealer Tolman in Drachten, ‘de BOVAG wil de cao verslechteren met minder vrije dagen en ook nog eens een slecht loonbod, ver onder de inflatie. De werkgevers zijn helemaal verkeerd bezig want door de arbeidsvoorwaarden niet te verbeteren maar te slopen wordt de branche nog onaantrekkelijker voor jongeren. We hebben nu al moeite nieuwe werknemers te werven.’
Verschillende stakers vanuit de Friese garages staan bij elkaar in Assen: ‘De lonen lopen achter bij de inflatie die alweer verder omhoog slaat. De werkgevers hebben jaar op jaar wel stevige prijsverhogingen doorberekend aan de klanten maar ons hebben ze overgeslagen. We worden al jaren achtergesteld terwijl het bij de bedrijven voor het oog een en al weelde is. Wij houden van ons vak maar onze werkgevers niet van ons.’
‘Het gaat niet alleen om het veel te lage loonbod,’ zegt Miriam (47) van de aftersales van BMW-dealer Ekris Dusseldorp in Groningen. Hun afdeling staakt. ‘De BOVAG wil de cao verslechteren en dat gaat ten koste van onze vrije dagen. Dat is totaal onacceptabel. Dat verslechteren was de druppel die de emmer liet overlopen. Het omgekeerde moet juist gebeuren, we moeten meer vrije dagen hebben om het werken vol te houden en werk en privé beter af te kunnen stemmen.’
Johannes Strootman (65) werkt bij de bedrijfswagens van Century Groningen en is als kaderlid betrokken bij het cao overleg. Hij beaamt het verhaal van Miriam: ‘De zwaar werkregeling om eerder te stoppen met werken is nu wel verlengd maar er zijn nog geen afspraken met de werkgevers te maken hoe we die gaan toepassen. En we konden ook geen afspraken maken voor een kortere werkweek en meer verlofdagen. Dat soort afspraken zijn wel nodig om het werken vol te houden en werknemers perspectief te geven.’
Monteur Chris van der Schaaf (29) zit al 10 jaar in het monteursvak. Bij de vorige actie in februari zei ze voor de camera van RTV Noord dat de vrouwen in het vak de mannen nog wel wat te leren hebben. Wat bedoelde ze daar mee? ‘Nou,’ zegt Chris, ‘in de eerste plaats wil ik vrouwen oproepen voor dit mooie vak te kiezen. De sector heeft het imago een mannenberoep te zijn maar dat imago is gekanteld. Er komen steeds meer vrouwen bij, ze zijn goed gebekt en komen ook goed voor zichzelf op. En daar kunnen de mannen nog wel wat van opsteken.’
Cao-traject Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven
Foto:
FNV, meer foto's op Facebook FNV Noord
Tekst:
Nieuwsredactie FNV Noord
Janwillem Compaijen