Boekentip: de drives van Kamala Harris

"The Truths We Hold, Mijn verhaal."

Door Redactie 23 september 2024

De spanning stijgt richting 5 november. Wordt Kamala Harris de 47e Amerikaanse president of krijgen we de comeback van de 45e president Donald Trump? Van Trump weten we inmiddels genoeg maar van Harris? Als vicepresident was ze achter Joe Biden weinig zichtbaar. Wat zijn haar drives? Die achterhaal je in haar autobiografie ‘The Truths We Hold, Mijn verhaal’.

Foto van boeken Kamala Harris

Meteen een spoiler

De autobiografie is opnieuw uitgebracht in augustus maar is niet bijgewerkt. Het tijdvak 2018-2024 ontbreekt. Het boek kwam eerder uit in 2021, kennelijk ook om Harris als vicepresident positie en meer smoel te geven. Maar ze schreef het al in 2018 toen ze net een jaar voor de Democraten senator voor Californië was. De laatste zes jaar ontbreken dus en om in die leemte te voorzien kun je net zo goed haar lemma in de Engelse Wikipedia pagina’s raadplegen.

Waarom dan toch haar boek lezen?

Vooral om diepte te krijgen in haar drives. Wat we op het Democratische Partijcongres in augustus zagen en via de media meekregen was gefocust op de komende vier jaar en haar inzet daarvoor. Maar hoe het met haar achtergronden zat, bleef zwaar onderbelicht. Waar komt ze vandaan? Wat zijn haar diepere drijfveren? Die haal je goed uit haar boek.

Studie

Harris studeerde Rechten en ging in 1989 aan het werk bij het Openbaar Ministerie in Californië. Juist omdat het rechtssysteem in Amerika zo verhard is en bepaald niet vrij van racisme, bedacht Harris erin te gaan werken en het van binnenuit bij te sturen. Een enorm leerpoces.

Werk

Uiteindelijk werd ze eerst openbaar aanklager en vervolgens procureur-generaal. In Amerika zijn dat anders dan in Nederland verkiesbare, gepolitiseerde functies waarvoor je een verkiezingsstrijd moet voeren. Met de kennis van nu realiseer je je dan dat ze zich toen aangeleerd heeft hoe je zo’n strijd op inhoud moet voeren.

Kamala Harris. The Truths We Hold, Mijn verhaal.

Uitgeverij Spectrum, 328 pagina’s, pocket €15, e-book €8, paperback €28. https://www.spectrumboeken.nl/producten/truths-we-hold-9789000398133

Tekst: Nieuwsredactie FNV Noord
Janwillem Compaijen

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.