FNV Lanceert Volkspetitie "Stop de Postcodeloterij"

Een eerlijker en rechtvaardiger beleid in welke gemeente je ook woont

Door Redactie 14 augustus 2024

De FNV heeft een volkspetitie gelanceerd onder de naam ‘Stop de Postcodeloterij’ om de ongelijkheid en onrechtvaardigheid in het sociaal domein aan te pakken. De FNV roept op tot een einde aan de grote verschillen in armoedebeleid, WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning), jeugdzorg en beschut werk per gemeente.

Stop de "Postcodeloterij"

Oneerlijke verschillen

Op dit moment mag elke gemeente grotendeels zelf bepalen wat de regels en eisen zijn voor mensen die hulp willen aanvragen. Dit leidt tot grote ongelijkheden tussen gemeenten, waarbij sommige inwoners wel en anderen niet in aanmerking komen voor de noodzakelijke ondersteuning. Daarnaast veranderen deze regels vaak na elke gemeenteraadsverkiezing, wat voor extra onzekerheid zorgt.

FNV pleit voor landelijke wetgeving

De FNV stelt dat het sociaal domein geen ‘Postcodeloterij’ mag zijn. Iedereen in Nederland die hulp nodig heeft, moet dit kunnen krijgen, ongeacht waar hij of zij woont. De vakbond pleit voor landelijke wetgeving waarbij gemeenten alleen positief van de norm mogen afwijken, niet negatief. Deze norm moet volgens de FNV onder meer bestaan uit een 150% norm voor minimavoorzieningen, recht op beschut werk en begeleiding, en recht op maatwerk in de WMO.

Teken de petitie

De vakbond roept iedereen op om de petitie te tekenen. Het doel is om minimaal 40.000 handtekeningen te verzamelen om druk uit te oefenen op de Tweede Kamer. De petitie is te vinden op: fnv.nl/petities/petitie-stop-de-postcodeloterij.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.