Actie 31 oktober: Flexwerk = pensioenroof!

Portret Guus Staats
Door Guus Staats 2 november 2018

Woensdag voerden meer dan 700 FNV-ers hartje Utrecht actie bij drie uitzendbureau’s onder de leus: flexwerk = pensioenroof.

Fles is pensioenroof

In lange rijen stonden de actievoerders woensdagmiddag aan weerszijden van de Lange Viestraat en de Potterstraat in de rij om zich in te schrijven voor een baan: een baan met pensioenopbouw.

Sombere toekomst

Met de actie vragen ze aandacht voor de sombere toekomst voor de nieuwe generaties werkenden. Zij zullen straks ook op hoge leeftijd nog op zoek moeten naar betaald werk.

De reden: flexwerkers zoals uitzendkrachten en zzp’ers bouwen nu niet of nauwelijks pensioen op. Werkgevers en uitzendbureaus besparen hiermee meer dan 6 miljard per jaar aan premies. Dat is pensioenroof, aldus de FNV’ers.

Valse concurrentie

De actie richtte zich op de uitzendbureaus U-boss, Start People en Randstad. Dat laatste uitzendbureau beklaagde zich onlangs over de valse concurrentie van de werkers in de platform-economie, zoals Uber. Die worden door opdrachtgevers nog verder onder de normale prijs voor hun werk geduwd. Maar feitelijk doet de uitzendbranche met de pensioenroof hetzelfde.

Jo Vaessen, voorzitter van het FNV-actiecomité: "Wij eisen dat er een eind komt aan de pensioenroof en dat de uitzendbureaus zich gaan inzetten voor pensioenopbouw voor flexkrachten. De rij van inschrijvers wordt opgeheven als de uitzendbureaus verklaren zich in te zetten voor een pensioen voor flexwerkers."

Onderhandelingen Den Haag

De actievoerders hebben zich eerder op de dag beraden op een plan B als de onderhandelingen over een pensioenakkoord mogelijk afbreken. In de Sociaaleconomische Raad (SER) wordt al een hele tijd onderhandeld over een mogelijk nieuw pensioenstelsel. Dat moet onder andere het probleem oplossen dat pensioenen nu al langere tijd niet worden geïndexeerd.

Tuur Elzinga is vicevoorzitter van de FNV en hoofdonderhandelaar in de SER. Hij praatte de actievoerders in de ochtend bij over de stand van zaken van de onderhandelingen en vertrok daarna weer spoorslags naar Den Haag.

Indexatie voor elke generatie

De FNV vindt dat iedereen op tijd moet kunnen stoppen met werken met een fatsoenlijk inkomen. Daarom eist de FNV: bevriezing van de AOW leeftijd op 66 jaar, recht op pensioen voor flexwerkers en voor elke generatie indexatie – aanpassing van de uitkering aan prijsstijgingen. De FNV zal niet zal tekenen voor verslechteringen.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.