Opstaan voor een goede cao

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Door Redactie 15 januari 2019

Aviapartners werd groter en groter. Maar de werknemers zagen daar niets van terug. Omdat er geen geld was, werd er gezegd. Iraida Donk stond op en al snel volgden er meer. Het resultaat: een nieuwe cao mét loonsverhoging en eenmalige uitkering.

Iraida Donk - Opstaan voor een goede cao

‘Als je vliegt via Schiphol, dan is de kans groot dat je mij of één van mijn collega’s even spreekt. Als grondstewardess check ik passagiers in, maar ik haal ook vliegtuigen binnen en koppel loopbruggen aan vliegtuigen. Wij zorgen ervoor dat alles soepel en veilig verloopt voor de passagiers. Dat doen we voor ruim dertig vliegtuigmaatschappijen. Al die vliegtuigmaatschappijen hebben hun eigen regels en manieren waarop ze willen dat het werk gedaan wordt. Het is verantwoordelijk, leuk en afwisselend werk.’

Succes en winst werden niet gedeeld

‘Drie jaar geleden kreeg ik voor het eerst het gevoel dat het anders kon, dat iemand z’n mond open moest doen. We hadden al een paar jaar geen loonsverhoging gekregen, er was al jaren geen geldige cao, niemand kreeg een functioneringsgesprek. We stonden stil en werden klein gehouden, allemaal onder het mom dat er geen geld was, omdat het op andere locaties in Europa niet zo voorspoedig ging. Terwijl we zo hard werkten en ons bedrijf Aviapartners op Schiphol hard groeide. Wij zagen de veranderingen, iedereen kreeg meer verantwoordelijkheden, maar we deelden niet in het succes en de winst. Ik deed mijn mond open.’

Samen sta je echt sterker

‘Het was niet makkelijk om mijn collega’s te overtuigen om er wat van te zeggen. Veel mensen hebben onzeker werk, met een nul-uren contract bijvoorbeeld. Ze zijn bang dat ze niet meer opgeroepen worden. Bang dat ze hun werk verliezen als ze voor zichzelf opkomen. Daarom was het zo mooi om te zien dat als je samen bent, je echt sterker bent. Er hoeft maar één persoon op te staan en dan volgt de rest.’

Zet die eerste stap

‘Je begint altijd met een klein groepje dat denkt: als jij er voor gaat ga ik met je mee. Uiteindelijk legde meer dan de helft het werk neer. We hadden niks te verliezen, maar hebben wel gewonnen. Er is nu eindelijk een cao en we zijn bezig met één voor de hele sector. De loonsverhoging is nog bescheiden, maar een éénmalige uitkering en 2% erbij is meer dan niets. Zet gewoon de eerste stap, dan gaan mensen met je mee. Durf!’

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Het is tijd voor een socialer Nederland. Durf op te staan en knok mee voor echte banen, een hogere sociale standaard en een goed pensioen. Hulp nodig? Neem contact met ons op, wij helpen je graag! Samen gaan we voor een socialer Nederland.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.