Knokken tegen hoge werkdruk

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Door Redactie 15 januari 2019

IKEA vraagt (eist) meer en meer van haar medewerkers, maar stelt daar niets tegenover. Moniek Strijbosch knokt nu samen met haar collega’s voor een goede cao. Met daarin een eerlijke loonsverhoging en afspraken om de werkdruk te verlagen.

Moniek Strijbosch - Hoge werkdruk

‘Voor mij waren de cao-onderhandelingen echt de druppel. Toen zag ik helder hoe IKEA het personeel probeert uit te kleden. Zo proberen ze steeds wat af te snoepen van de avond- en weekenddiensttoeslagen. Dat doen ze onder het mom dat het overal in de retail steeds minder wordt wat toeslagen betreft. Dus dat ze de oude regelingen nu ‘moeten rechtzetten’. Maar dat is onzin, wij zijn in tegenstelling tot de meeste andere winkels elke avond open en Ikea is nog steeds een zeer winstgevend bedrijf.’

Alleen nog maar boze gezichten

‘We staan met té weinig mensen op de vloer om klanten goed te kunnen helpen. Hele afdelingen zijn onderbezet, wie bij de klantenservice werkt ziet bijna alleen nog maar boze gezichten. Terwijl we van Ikea iedereen welkom moeten heten, maar dat gaat helemaal niet. Volgens de cao moeten we zes dagen in de week beschikbaar zijn. Ook als je maar een contract voor twintig uur hebt, worden je diensten over vier dagen verdeeld. Dat doen ze onder het mom van piekuren, klanten zijn maar een paar uur per dag met velen aanwezig in de winkel. Maar elke avond werken heeft een enorme impact op je sociale leven.’

Genoeg is genoeg

‘Onze huidige cao liep 1 oktober af. Ikea wil nu de zaterdagavondtoeslag halveren en over werkdruk valt niet te praten. IKEA is nu zelfs uit de onderhandelingen gestapt. Inmiddels is de werkdruk zo’n groot probleem dat mensen wel willen opstaan en in actie willen komen. We eisen dat de toeslagen behouden blijven, of anders een forse loonsverhoging. Ook willen we meer collega’s op de vloer en grotere contracten, omdat veel collega’s veel kleinere contracten hebben dan ze zouden willen.’

Afwachten zit niet in ons bloed

‘We zijn nu aan het kijken wat we kunnen doen om IKEA terug aan de onderhandelingstafel te krijgen. We zijn strijdbaar, afwachten zit niet in ons bloed. We hebben een goede kadergroep en landelijk de handen ineengeslagen. Wij verdienen gewoon een fatsoenlijke loonsverhoging, want we werken er hard genoeg voor. En zeker geen achteruitgang in salaris.’

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Het is tijd voor een socialer Nederland. Durf op te staan en knok mee voor echte banen, een hogere sociale standaard en een goed pensioen. Hulp nodig? Neem contact met ons op, wij helpen je graag! Samen gaan we voor een socialer Nederland.