Week van Lezen en Schrijven

FNV eist investeringen in basisvaardigheden voor 2,5 miljoen Nederlanders

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 13 september 2024

Tijdens de jaarlijkse Week van Lezen en Schrijven vraagt de FNV opnieuw aandacht voor de 2,5 miljoen volwassen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven. FNV-bestuurslid Bas van Weegberg: ‘Laaggeletterdheid belemmert deelname aan de arbeidsmarkt en beperkt daardoor vaak ook hun rol binnen de samenleving. Het arbeidspotentieel van deze groep blijft hierdoor onbenut, wat hun bestaanszekerheid ernstig ondermijnt.'

Onvoldoende middelen en gemiste kansen

Het huidige overheidsbeleid blijkt keer op keer niet toereikend om het probleem effectief aan te pakken en de plannen van het huidige kabinet zullen daar geen uitzondering op vormen. Van Weegberg: ‘Het beschikbare budget is onvoldoende en bereikt slechts een beperkt aantal mensen. Er wordt niet consistent gewerkt met gekwalificeerde docenten en er ontbreekt zowel een professionaliseringsbudget als een kwaliteitskader om te waarborgen dat trajecten, aan de juiste standaarden voldoen.’

België laat zien dat het anders kan

Van Weegberg: ‘Als we kijken naar België, zien we dat de aanpak daar aantoonbaar beter is. In Vlaanderen worden de doelen en standaarden bepaald door het ministerie van Onderwijs, en het budget per inwoner voor volwasseneneducatie is daar aanzienlijk hoger: €17,66 of meer per inwoner, vergeleken met de magere €2,95 - €5,90 in Nederland. Dit laat zien dat een betere investering in basisvaardigheden mogelijk én noodzakelijk is.’

Oproep aan het kabinet: investeer nu!

FNV roept het kabinet op om zijn verantwoordelijkheid te nemen en te investeren in de basisvaardigheden van deze 2,5 miljoen Nederlanders. Zonder deze investering blijft hun arbeidspotentieel onbenut en zal hun bestaanszekerheid verder onder druk komen te staan. Nederland moet leren van andere landen en werken aan een solide, goed gefinancierd beleid met gekwalificeerde docenten en een helder kwaliteitskader. Van Weegberg: ‘Een speciale week om aandacht voor dit probleem te vragen is goed, maar bij lange na niet voldoende om het probleem echt aan te pakken, daarvoor moet er flink geïnvesteerd worden.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.