Nieuwe en zwaardere zwaar werk-stakingsweek lijkt onafwendbaar

FNV stuurt Kamerleden brief met eisen

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 18 september 2024

In reactie op de Kamerbrief die minister Eddy van Hijum maandag naar de Kamer stuurde, heeft de FNV nu zelf ook een brief naar de Tweede Kamerleden gestuurd met daarin de volgende drie eisen: 1) Er moet een permanente zwaarwerkregeling komen om eerder te kunnen stoppen met werken, 2) Verhoog het bedrag dat boetevrij mag worden uitgekeerd en 3) Laat cao-partijen bepalen wat zwaar werk is. Dinsdag debatteert de Kamer over dit onderwerp.

Zwaar werk

Vage beleidstaal

FNV-penningmeester Piet Rietman: ‘Het kabinet doet alsof ze ons goede voorstellen heeft gedaan, dat de vakbonden alleen maar aan tafel hoeven te komen en dat er dan geen vuiltje meer aan de lucht zou zijn. Maar in hun voorstellen staat alleen maar vage beleidstaal en niet wat de mensen met zware beroepen echt nodig hebben, namelijk dat het kabinet geen quota en financiële drempels opwerpt om eerder te kunnen stoppen met werken.

Dit kabinet zal toch echt iets beters moeten bedenken dan nu alleen maar de term ‘quota’ te vervangen door de term ‘signaal waarden’. Want dit is net zo slecht als wat het vorige kabinet voorstelde, maar dan nog vager geformuleerd. Een nieuwe en zwaardere stakingsweek lijkt, als niet aan onze eisen wordt voldaan, inmiddels nagenoeg onafwendbaar.’

Zwaar werk blijft, dus permante regeling noodzakelijk

In de FNV Kamerbrief staat onder meer: ‘De minister besteedt in zijn brief veel woorden aan thema’s rond arbo en gezond werken. Laat duidelijk zijn, vakbonden strijden al sinds onze oprichting voor gezonde arbeidsomstandigheden en zullen daar altijd voor blijven staan. Waar we echter stevige problemen mee hebben is dat in onze gesprekken met het ministerie en nu ook in de brief van de minister, bij herhaling de suggestie wordt gewekt dat zwaar werk kan worden uitgebannen. Dit is helaas een wensdenken waarin wij niet mee kunnen gaan. Ja het werk verandert, maar als we alleen al kijken naar de steeds verdergaande 24-uurs economie, is het een illusie te denken dat zwaar (onder andere onregelmatig) werk zal verdwijnen. Hetzelfde geldt voor talrijke voorbeelden van werkzaamheden en beroepen waarin fysieke en mentale slijtage door iedereen kan worden gezien en waar geen reële alternatieven voor bestaan. Of slechts marginaal, geleidelijk en op lange termijn.’

Duurzame inzetbaarheid

‘Ook het idee dat via ‘duurzame inzetbaarheid’ alle mensen met zwaar werk kunnen worden opgeleid voor ander, lichter werk is een illusie. Ja, een enkeling stroomt van zwaar werk door naar een kantoorbaan, maar de meeste mensen stromen – gezien hun vaardigheden en opgebouwde ervaring – van het ene zware uitvoerende werk naar het andere. In de praktijk hebben alle sectoren te maken met een overschot aan oudere mensen die van zwaar naar lichter werk zouden moeten worden begeleid (of gedwongen), Nergens is er een grote capaciteit om al deze mensen gelijkwaardig maar lichter werk te bieden. Dit verklaart mede de stroom mensen die op oudere leeftijd een beroep moeten doen op voorzieningen in de sociale zekerheid.’

Piet Rietman: ‘Bovendien is het bod van de minister - verhoging van het boetevrij te betalen bedrag met € 250 per maand - volstrekt onvoldoende om werknemers met zwaar werk een reële optie te bieden om eerder te stoppen.’

Handreiking FNV

Ook vindt de FNV het bijzonder dat de handreiking om de doelgroep van de zwaarwerkregeling concreet te beperken tot collectieve cao-afspraken wordt genegeerd. Nu dreigen vakbonden te worden aangesproken op ‘te veel gebruik van de regeling’, terwijl de individuele route waar cao-partners geen enkele invloed op hebben wagenwijd open blijft staan. Piet Rietman: ‘Er lagen concrete en extern getoetste plannen om dit te beperken, maar deze zijn totaal genegeerd. Onbegrijpelijk.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.