'Kabinet tast bestaanszekerheid aan'

Reactie op Troonrede van FNV-voorzitter Tuur Elzinga

portret Jelle Reijman
Door Jelle Reijman 17 september 2024

‘De rotte kozijnen krijgen een nieuw likje verf’, zo kijkt FNV-voorzitter Tuur Elzinga naar de plannen die vandaag in de miljoenennota zijn gepresenteerd. ‘Mooie woorden verhullen een gebrek aan visie en ambitie. Concrete oplossingen voor grote problemen blijven uit.’

‘Het kabinet erkent dat de mensen in het land hard geraakt worden door de inflatie en dat grote bedrijven hun winsten onnodig en buitenproportioneel hebben verhoogd. Er ging meer geld naar de aandeelhouders en minder naar werkend Nederland. Dat de koopkracht voor veel mensen weer een beetje vooruit gaat, is alleen te danken aan de strijdbare leden van de vakbond. Maar wat doet het kabinet? De lasten van deze bedrijven verder verlichten, terwijl de verhoging van minimumloon, van AOW en uitkeringen en lastenverlichting voor werkenden wordt teruggedraaid.’

WW en WIA
‘Dat daarbovenop de WW en de WIA op de tocht worden gezet, is een extra klap in het gezicht van de mensen. Juist wanneer het even tegenzit, heb je behoefte aan zekerheid. Het kabinet tast nu de bestaanszekerheid aan. De coalitiepartijen hebben er de mond van vol, maar doen het tegenovergestelde van wat ze beweren.’

Onze eisen
‘In een land waar aandeelhouders recordwinst na recordwinst weg kunnen sluizen, heeft de werkende, gepensioneerde en uitkeringsgerechtigde het nakijken. Het is voor onze achterban essentieel dat het wettelijk minimumloon verhoogd wordt naar 16 euro voor iedere werkende van 18 jaar en ouder.’

Zwaar Werk
‘Ondertussen kampt Nederland met grote sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Juist mensen die jong beginnen met zwaar werk, leven gemiddeld korter. Het is daarom noodzakelijk dat mensen met zwaar werk eerder kunnen stoppen. Zij verdienen per direct een betere en structurele regeling en anders zullen wij onze acties voortzetten.’

Politiek gooit eigen ramen in
‘Het nieuwe kabinet zegt het vertrouwen in de overheid te willen verbeteren. Maar ze zetten juist het mes in hun eigen organisaties en de publieke sector. Het inkomen van ambtenaren bevriezen, is een rechtstreekse aanval op de vakbondsrechten van onze leden bij de overheid. Wij accepteren niet dat het kabinet alvast de uitkomst van de loononderhandelingen dicteert.’