FNV: Koopkracht bijna hersteld, maar scheefgroei toegenomen

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 16 augustus 2024

Vanmiddag publiceerde het Centraal Planbureau (CPB) de economische ramingen voor komend jaar. Uit deze cijfers*  blijkt dat de koopkracht weer bijna op het niveau is van 2021. Dit komt o.a. doordat de cao-lonen harder stijgen dan eerder is voorspeld. Ondanks dat  neemt de scheefgroei tussen rijk en arm verder toe.

Reactie FNV op cMEV cijfers van CPB

Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter van de FNV: ‘Dankzij onze strijd aan de cao-tafel én in het land voor hogere lonen hebben we de inflatie bijna geheel ingelopen, waardoor de koopkracht is hersteld. Goed nieuws. Maar we zien ook dat nog steeds veel Nederlanders niet of nauwelijks kunnen rondkomen. Én dat de Arbeidsinkomensquote (AIQ) het afgelopen jaar tot een historisch dieptepunt is gezakt. Dat betekent dat de scheefgroei tussen rijk en arm is toegenomen. Maar ook dat er genoeg financiële ruimte is voor hogere lonen’, zegt Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter van de FNV.

Een lage AIQ betekent namelijk dat een steeds kleiner deel van onze totale welvaart naar ‘werkend Nederland’ gaat en in verhouding een steeds groter deel naar aandeelhouders en vermogenden. Ofwel minder geld naar arbeid en weer meer naar kapitaal. ‘Dat geld kan ingezet worden voor verdere koopkrachtverbetering van veel Nederlanders’, zegt Boufangacha.

De FNV wil de AIQ repareren en daarmee de welvaart eerlijker verdelen.  Boufangacha: ‘We zijn goed bezig want de lonen stijgen harder dan eerder werd verwacht. Hier gaan we ook de komende tijd aan de cao-tafel mee verder. Onze definitieve looneis brengen we in september naar buiten’.

De cijfers van vandaag versterken de roep voor bezuinigingen. Boufangacha: ‘Toch is het nieuwe kabinet van plan om miljarden belastingverlaging door te voeren voor vermogenden en bedrijven. Als we al moeten bezuinigen dan is er toch geen ruimte voor cadeautjes aan de rijkste Nederlanders?

‘Het kabinet wil liever gaan bezuinigen op de publieke sector en door het minimumloon níet te verhogen en de sociale zekerheid verder uit te kleden. De overheid moet het geld halen waar het zit. Laat het kabinet haar verkiezingsbelofte waarmaken en écht kiezen voor bestaanszekerheid’.

*cMEV staat voor concept Macro-economische verkenningen. De cijfers zijn nog in concept en niet definitief, omdat wel het Hoofdlijnenakkoord in deze berekeningen is meegenomen, maar nog niet de uitwerking hiervan, ofwel het regeerakkoord. Dit presenteert het nieuwe kabinet pas in september.