Breng je stem uit bij de Europese verkiezingen

Stappenplan voor het stemmen

Door Redactie 30 mei 2024

Op 6 juni a.s. vinden In Nederland de Europese verkiezingen plaats. Iedere EU-burger van achttien jaar en ouder mag stemmen. Stemmen is belangrijk, want meer dan de helft van alle nieuwe wetgeving komt uit Brussel, ook op belangrijke thema’s als gelijke beloning, geweld op het werk en gelijkheid.

Vrouw

Stap 1: Maak een plan om te gaan stemmen

Weet je al op wie je gaat stemmen? De definitieve kieslijst is in mei bekend, maar de meeste partijen in de Tweede Kamer doen in elk geval mee. Om te weten welke politieke partij het best bij jou past, kan je de stemwijzer doen. Hier kan je de hele verkiezingslijst vinden. Zorg ook dat je weet waar je kunt stemmen, dit is in je eigen gemeente. Zet het in je agenda op donderdag 6 juni, dan kan je het niet vergeten.

Stap 2: Zoek een buddy om mee te gaan stemmen

Het is gezelliger om samen met één van je vrienden, buren of familieleden naar het stembureau te gaan. Zo zorg je er ook voor dat nog meer mensen gaan stemmen.

Stap 3: Zorg dat je alles hebt wat je nodig hebt om te stemmen

Dat zijn: je stempas en je identiteitsbewijs. Een identiteitsbewijs is je ID-kaart, paspoort of rijbewijs. Je stempas komt uiterlijk 23 mei (dus twee weken voor de verkiezingen) in je brievenbus. Let op: als je in een andere gemeente wil stemmen dan de gemeente waar je woont dan moet je los een kiezerspas aanvragen bij je gemeente.

Stap 4: Stem!

Stap 5: Deel met de wereld dat je gestemd hebt

Dat kan op social media of op kantoor, vertel het aan je vrienden, familie en kennissen. Je mag best trots zijn dat je gestemd hebt. En het is altijd goed om mensen te helpen herinneren dat ze nog kunnen gaan stemmen.

Meer informatie

- Opinieartikel in de Volkskrant: Als we meer gendergelijkheid willen, dan moeten er meer vrouwen naar de stembus - Petra Bolster, Marie-Anne van Reijen, Devika Partiman en Emma Lok