Moeders willen vooral meer rust en energie voor Moederdag

FNV-peiling laat dit zien

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 12 mei 2024

De FNV heeft een peiling gedaan in het kader van Moederdag en daaruit blijkt dat de merendeel van de moeders meer rust (41%) en minder werkdruk (27%) wil. Daarom vraagt de FNV om actie rond al het werk dat moeders doen. Dat kan als werkgevers zorgen voor een gelijke beloning bij gelijkwaardige arbeid en bijvoorbeeld door loopbaantrajecten waardoor vrouwelijke werknemers beter begeleid worden bij het inzetten van hun talenten op het werk en thuis.

Druk om meer te werken

Lisa Viktorsson, projectleider FNV voor vrouwen (en recent moeder geworden): ‘We weten dat er bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt veel druk is op vrouwen om meer uren betaald te werken terwijl er vaak ook al veel ongeziene mantelzorgtaken op de schouders van vrouwen terecht komen.’

Waardering

Viktorsson: ‘Alhoewel de meerderheid van de moeders nog steeds graag een zelfgemaakte tekening wil voor Moederdag, is er duidelijk ook behoefte aan meer waardering voor al het werk dat verzet wordt door moeders, betaald en onbetaald. In de enquête geeft 54% van de vrouwen aan meer waardering te willen ten opzichte van 46% die een ontbijtje op bed prefereren voor Moederdag. Elke week doen moeders 10 uur meer onbetaalde arbeid, terwijl daar nauwelijks waardering voor is.’

Zwangerschapsdiscriminatie

Ook blijkt uit de enquête dat als vrouwen dan aan het werk zijn, de werkvloer nog niet is ingericht op vrouwen. 34% van de respondenten zegt te maken te hebben gehad met zwangerschapsdiscriminatie. Zo vertelde een respondent: “Nadat ik terugkwam van zwangerschapsverlof werd ik een schaal terugplaatst bij de nieuwe indeling op mijn werk. Mijn man ging ondertussen bij zijn werkgever een schaal omhoog.”.

Taboes en gebrekkige faciliteiten

44% van de respondenten geeft aan dat er nog een groot taboe is op het werk om over menstruatie(klachten) te praten. Bij 59% was er geen goede kolfruimte beschikbaar, terwijl dit zelfs wettelijk geregeld zou moeten zijn. En 56% van de respondenten gaf aan dat ze overgangsklachten niet goed zijn te bespreken op het werk.

Afspraken in cao’s

Viktorsson: ‘De FNV maakt afspraken in cao’s met werkgevers over menstruatie en overgang zodat er bij chronische en ernstige klachten maatwerk kan worden geleverd. Dat zal ook bijdragen aan het doorbreken van het taboe op deze onderwerpen. Daarnaast staat de FNV vrouwen bij die opkomen voor meer gelijkheid en informeert het de leden over hun rechten en plichten. Viktorsson: ‘Zondag vieren we Moederdag, maandag gaan we weer door met de strijd om de ongelijkheden waar vrouwen op de werkvloer mee te maken hebben, samen aan te pakken.’

De enquête is uitgezet onder leden en niet-leden van de FNV met als doel om beter zicht te krijgen op wat moeders willen op de werkvloer en thuis. - Methodologie beschrijving: N= 1405; 88,06% van de respondenten is moeder.