Maaltijdbezorgers uit Frankrijk, Duitsland en Nederland protesteren in Amsterdam

JustEat TakeAway moet haar verantwoordelijkheid nemen

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 24 april 2024

Zo’n 30 tot 40 maaltijdbezorgers uit Frankrijk, Duitsland en Nederland maken vrijdag 26 april een vuist tegen het machtige JustEat TakeAway. De Franse maaltijdbezorgers eisen een goed sociaal plan. De Duitse maaltijdbezorgers willen dat hun werkgever, Lieferando, met de Duitse vakbond gaat onderhandelen over een cao. De Nederlandse maaltijdbezorgers willen veilige werkomstandigheden en vaste banen.

Els Franssens, FNV-organizer: ‘De maaltijdbezorgers staan om verschillende redenen aan de poort van het hoofdkantoor, maar er is één thema dat hen verbindt: ze willen dat hun werkgevers verantwoordelijkheid nemen en goed werkgeverschap tonen.’ De Franse en Duitse dochter van JustEat TakeAway verwijzen naar het hoofdkantoor in Nederland als ze op hun verantwoordelijkheden gewezen worden.

Duitse tak houdt vakbonden buiten de deur

De Duitse dochteronderneming van JustEat TakeAway, Lieferando weigert tot nu toe te onderhandelen met vakbond NGG. Ze willen niet praten over een cao en ook niet over werkomstandigheden. NGG voert hier al een jaar actie voor en inmiddels is er al vijf keer gestaakt in Duitsland. Omdat de vakbond geen gehoor krijgt in Duitsland melden ze zich bij het hoofdkantoor in Nederland.

Fransen willen sociaal plan

JustEat TakeAway heeft aangekondigd te stoppen in Frankrijk, maar het overleg met de Franse vakbond Force Ouvrière over een sociaal plan loopt stroef. Franssens: ‘In Frankrijk wil JustEat TakeAway af van haar werknemers, maar het bedrijf wil geen fatsoenlijke ontslagvergoeding betalen. Bovendien lijkt het erop alsof ze op een goedkope manier van de huidige maaltijdbezorgers af willen en daarvoor in de plaats met schijnzelfstandigen willen gaan werken via een dochteronderneming.’

Werkzekerheid in Nederland

In Nederland werken de maaltijdbezorgers via uitzend- en payrollconstructies. Ze hebben daardoor nauwelijks werkzekerheid. Ze bouwen geen pensioen op en de werkgever geeft liever kaartjes voor sportwedstrijden dan een salarisverhoging waarmee maaltijdbezorgers hun boodschappen kunnen blijven betalen. En maaltijdbezorgers die te maken krijgen met een arbeidsongeval worden veelal aan hun lot overgelaten. Ze moeten vaak op eigen houtje in het ziekenhuis zien te komen. En is de fiets kapot, dan moeten ze zelf maar uitzoeken hoe die terugkomt op de locatie.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.