FNV-voorzitter Tuur Elzinga: 'Rutte IV, een kabinet met de rug naar de mensen'

Kabinet had nergens oplossingen voor

portret Jelle Reijman
Door Jelle Reijman 7 juli 2023

Vakbond FNV kijkt teleurgesteld terug op de prestaties van het gevallen kabinet Rutte IV. Het optreden in de koopkrachtcrisis schoot tekort. Nederland verdient beter.

Nergens oplossingen

FNV-voorzitter Tuur Elzinga: 'Rutte IV was vooral een kabinet dat er maar niet in slaagde structureel iets te doen aan de uitzichtloze en onzekere situaties bij veel mensen thuis. De tijdelijke koopkrachtmaatregelen van het kabinet hebben niet voorkomen dat veel te veel mensen uit nood moeten aankloppen bij voedselbanken, rode kruis of familie en vrienden. En nu een staatscommissie, nota bene in opdracht van dit kabinet, in een rapport ook laat zien tijdelijke maatregelen niet genoeg zijn om bestaanszekerheid te verzekeren, keert de partij van de premier zich direct tégen de geadviseerde structurele verhoging van het sociaal minimum.'

'Een nog veel grotere groep maakt zich grote zorgen het ook niet lang meer zelf te redden. Door de extreme stijging van de kosten van het levensonderhoud bevinden veel mensen zich ineens in een uiterst onzekere situatie. Zij werken zich drie slagen in de rondte in een bedrijf of instelling waarin zij sluitpost blijken te zijn. Terwijl er al twee jaar op rij recordwinsten worden gemaakt, zijn zij al werkend armer geworden. Dit kabinet is er op geen enkele wijze in geslaagd om deze zorgen weg te nemen.'

Met de rug naar de mensen