Minister Van Gennip tekent Europees vakbondsmanifest Zero Death At Work

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 13 december 2022

Woensdag 14 december, tekenen minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en internationaal secretaris van de FNV Petra Bolster het manifest van het Europees Verbond van Vakverenigingen (ETUC) Zero Death At Work. De campagne is gericht op het naar nul terugbrengen van sterfgevallen op het werk.

Op de jaarlijkse Workers Memorial Day -28 april- is de Europese koepel van vakbonden (ETUC) de campagne gestart. ETUC vraagt hierbij aan regeringsleiders, wetenschappers en leiders om het manifest te ondertekenen. ETUC’s plaatsvervangend secretaris-generaal Claes-Mikael Ståhl is bij de ondertekening aanwezig.

12 werknemers per dag sterven in de EU

Petra Bolster: ‘In de Europese Unie komen iedere werkdag 12 mensen niet thuis van hun werk omdat ze zijn overleden. Meer dan 100.000 doden per jaar in Europa, ruim 3000 in Nederland, door het werken met kankerverwekkende stoffen is te gek voor woorden. Het is van groot belang dat we deze tragedie ook Europees aanpakken. Dit moet stoppen.’

Nul sterfgevallen

De ETUC en aangesloten vakbonden roepen de Europese Unie, de regeringen van de lidstaten en werkgevers op om maatregelen te nemen om nul sterfgevallen op het werk te bereiken. Lange werktijden en psychologische druk op het werk veroorzaken hartaandoeningen, beroertes, depressies en leiden soms zelfs tot zelfmoord. Klimaatverandering brengt nieuwe risico's voor gezondheid en veiligheid van de werknemers met zich mee, evenals pandemieën. Het vereist wetgeving, meer training, handhaving en sancties.

Meer Europese landen hebben getekend
Claes-Mikael Ståhl van de ETUC: ‘Wij zijn blij dat minister Van Gennip hier voor tekent. Zij kan de nodige maatregelen nemen en druk op de EU uitoefenen. De overheid heeft expertise op dit terrein. Ook ministers uit andere landen hebben hier inmiddels voor getekend.’

Geen papieren tijgers

Tijdens het bezoek zal FNV-vicevoorzitter Kitty Jong ook de zojuist verschenen brochure 45 jaar Nederlands Grenswaardenstelsel overhandigen aan minister Van Gennip. Dit historisch overzicht geeft het jarenlange gevecht weer dat vakbonden hebben moeten leveren om veilige normen voor kankerverwekkende stoffen in de wetgeving te krijgen. Afgelopen zomer verliet de FNV de SER-commissie waarin deze normen worden vastgesteld. Dit, omdat werkgevers teveel invloed hebben op de hoogte van deze normen en handhaving achterwege blijft. Jong: ‘We willen geen papieren tijgers, we willen grenswaarden die eerlijk en onafhankelijk worden opgesteld. Kanker krijgen door je werk is zo’n beetje het meest vreselijke wat een mens kan meemaken.’

Inspanningsverplichting

Minister Van Gennip is de elfde minister die het manifest ondertekent. Tot nu toe hebben ministers uit onder andere Spanje, Roemenië, België, Portugal, Finland, Slowakije, Slovenië en Luxemburg zich uitgesproken dat EU, landen en bedrijven zich moeten inspannen om sterfgevallen op het werk te voorkomen.

Zie hier meer info over de campagne