Vrouwen, zet je out of office aan op Equal Pay Day

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 13 november 2022

Vrouwen werken op Equal Pay Day -14 november-de rest van het jaar symbolisch voor niets: er is nog 13% van het jaar te gaan; de loonkloof tussen mannen en vrouwen is 13%. Daarom roept de FNV hen op die dag hun out-of-office aan te zetten. Bas van Weegberg, lid Dagelijks Bestuur FNV: ‘Als FNV zetten we hard in op gelijke beloning via de cao-onderhandelingen. Maar er is meer nodig. Daarom komen we samen met vrouwen in Nederland, in actie.’

Het loonverschil van 13% per uur* tussen mannen en vrouwen betekent dat vrouwen per jaar 34 dagen (7 weken!) onbetaald werk doen. Zelfs bij gelijkwaardig werk, dezelfde uren en dezelfde opleiding verdienen vrouwen minder. In een werkend leven loopt dit op tot gemiddeld € 300.000. Van Weegberg: ‘De loonkloof wordt heel langzaam kleiner, maar als we in dit tempo doorgaan ‘vieren’ we nog tientallen jaren Equal Pay Day.’

Manifest en gesprek met minister

Om de loonkloof sneller te verkleinen voert de FNV op 14 november, samen met het collectief Ik Verdien Meer, het broodnodige gesprek daarover met minister Van Gennip. Ook wordt een manifest aangeboden. Daarin staat dat het dichten van de loonkloof een taak is voor werkgevers en overheid. Werkgevers moeten aantoonbare stappen ondernemen om die te dichten, bijvoorbeeld door transparant te zijn over de loonkloof binnen hun organisatie. De overheid moet beleid maken dat organisaties wettelijk verplicht tot deze stappen, én de naleving van dit beleid handhaven. Maar de overheid moet ook investeren in cruciale sectoren zoals zorg en kinderopvang en zorgen voor goede verlofregelingen.

Probleem van de samenleving

Van Weegberg: ‘Het is niet alleen het probleem van vrouwen, maar van de hele samenleving. Het is ook aan mannen om te zorgen voor gelijke verdeling in arbeid en zorg thuis.’ Marian Sijl, verpleegkundige op de OK: ‘Als de lonen van vrouwen en mannen gelijk zouden zijn, dan zouden de zorgtaken ook gelijker en eerlijker verdeeld worden. Vrouwen zouden dan minder in deeltijd gaan werken.’

Hele sectoren draaien op vrouwen

Tweederde van de cruciale beroepen wordt uitgevoerd door vrouwen. Hele sectoren zoals de zorg, het onderwijs, de schoonmaak en kinderopvang draaien op vrouwen. Zo is in de zorg 93% van de verzorgenden, 87% van de verpleegkundigen en 61% van de artsen vrouw. Van Weegberg: 'Als vrouwen echt vanaf 14 november tot het einde van het jaar het werk neerleggen, dan ligt Nederland plat.'

*Toelichting op de loonkloof:

Het loonverschil van 13% per uur tussen mannen en vrouwen vertaalt zich op jaarbasis in 7 weken (34 werkdagen) onbetaald werk. Op basis van dat percentage wordt Equal Pay Day elk jaar berekend. Die 13% telt op tot ongeveer 300.000€ dat een vrouw misloopt in haar leven aan loon. Dit komt vooral doordat in sectoren waar veel vrouwen werken structureel lagere lonen zijn dan sectoren waar veel mannen werken. Vrouwen groeien bovendien minder vaak door naar managementsfuncties, omdat zij bijvoorbeeld te maken hebben met zwangerschapsdiscriminatie.

Daarnaast heb je het loonverschil binnen één bedrijf of organisatie, waar mannen meer verdienen dan vrouwen voor gelijkwaardig werk. Dat is 7% in het bedrijfsleven en 4% bij de overheid (gemiddeld 6%). Dit is (vaak) loondiscriminatie en al sinds 1957 verboden.

Als laatste is er de loonkloof van 36% op jaarbasis. Dat is voor het grootste gedeelte te verklaren doordat veel vrouwen in Nederland in deeltijd werken.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.