Werkgevers in de horeca, cultuur- en evenementensector moeten coronatoegangsbewijzen (CTB’s) op de werkvloer gaan controleren. Dat geldt ook voor ‘niet-essentiële dienstverleners’ als kappers. Het kan zijn dat minister De Jonge dat ook aan andere sectoren gaat opleggen, als de besmettingscijfers hoog blijven. Aan de zorg bijvoorbeeld.
Wij willen niet dat deze wet wordt aangenomen. Want je moet dan je medische privacy met je werkgever delen. En je hebt zelf het recht te bepalen wat er met je lichaam gebeurt. Maar er zijn nog veel meer redenen aan te voeren.
Het wetsvoorstel leidt tot (indirecte) vaccinatiedwang. En treft juist mensen die alleen maar op de werkvloer hun werk kunnen doen, zeker als het breder zou worden ingevoerd. Het treft mensen in cruciale beroepen die niet thuis kunnen werken. Je kunt uiteindelijk worden ontslagen als je een rood vinkje krijgt. Een ‘rood vinkje’ is héél anders voor een werknemer die voor zijn inkomen afhankelijk is van werk, dan voor iemand die er in zijn vrije tijd voor kiest naar café of theater te gaan.
We zijn als FNV vóór een hoge vaccinatiegraad, maar ook voor zelfbeschikkingsrecht. We roepen iedereen op: laat je goed informeren over vaccinatie. En als je nog niet bent gevaccineerd, overweeg het dan serieus. Zo zorg je voor je eigen gezondheid, en is de kans een stuk groter dat je niet in het ziekenhuis terecht komt.
Met vaccinatie stel je ook een sociale en solidaire daad. Je bent solidair met je omgeving en je collega’s. Je ontlast de medewerkers in de zorg, die al ruim anderhalf jaar op hun tenen lopen. Operaties en andere levensreddende behandelingen moeten worden uitgesteld. Dat uitstel kan ook mensen in jouw omgeving treffen.
Maar we zijn tegen (indirecte) verplichte vaccinatie, en dus tegen een check op je werk.
-Je moet medische informatie delen met je werkgever (wat is het volgende dat je werkgever straks mag weten over je medische status?).
-Vaccinatieplicht moet niet via de werkvloer worden afgedwongen. Daarmee wordt een verdere tweedeling tussen mensen gecreëerd, zowel op de werkvloer als in de samenleving.
-Wat gebeurt er als je geen groen vinkje hebt? Moet je naar huis? Word je uiteindelijk ontslagen? De gevolgen -verlies aan inkomen- zijn veel te vergaand.
-Het zal veel kwetsbare mensen treffen die flexwerk hebben, in met name de cruciale beroepen.
-Het verhoogt de werkdruk voor collega’s die wel tot de werkvloer worden toegelaten, want er moet met minder collega’s worden gewerkt.
-In een sector waar al sprake is van te weinig personeel leidt uitsluiting van groepen werknemers tot nog grotere problemen.
-De werkvloer veiliger maken door goed alle veiligheidsmaatregelen en basisregels in te zetten (afstand houden, spatschermen, mondkapjes, handen wassen, ventilatie) én met elkaar te handhaven. De QR-code is hier geen alternatief voor.
-Groepen overtuigen waar de vaccinatiegraad laag is van de zin van vaccinatie, zoals jongeren, mensen met een migratie-achtergrond en/of mensen in armere wijken. Zij voelen zich vaak door de overheid in de steek gelaten en staan wantrouwender tegenover informatie.
-Vaccinatie en testen moet tijdens werktijd kunnen
-De overheid moet veel beter handhaven op de bestaande maatregelen.
-De overheid moet vaart maken met het herstel van de zorgsector.
Laten we met zijn allen de werkvloer veiliger maken door de basisregels in acht te nemen, door met elkaar en met de werkgever het gesprek aan te gaan hoe het beter en veiliger kan.
Het wetsvoorstel is onacceptabel. Tegen de Tweede Kamer zeggen wij: stem tegen!
We begrijpen dat dit standpunt niet iedereen zal overtuigen. Wat we tenslotte nog eens duidelijk willen aangeven, is dat een hogere vaccinatiegraad niet alle problemen oplost. In de zorg zijn te diepe gaten geslagen door de bezuinigingen, de marktwerking en de structurele onderwaardering van zorgverleners. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zou zich daar op moeten richten, in plaats van mensen op de werkvloer tegen elkaar uitspelen en hun rechten aantasten.
Zie hier ons persbericht
Zie hier de brief van FNV, CNV en VCP aan de Tweede Kamer