Thuiswerken: hoe regel je dat met je werkgever?

Download de gratis brochure

Door Redactie 21 september 2020

Door de coronacrisis zijn de meeste kantoormedewerkers gedwongen om vanuit huis te werken. Sommige werknemers gaan zo mondjesmaat weer richting kantoor. Maar wat als dit thuiswerken je goed is bevallen? Wat zijn je rechten als je voortaan (meer) thuis wilt werken? In dit artikel bespreken we hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Thuiswerken is geen verworven recht

Thuiswerken is juridisch gezien geen verworven recht. Dat wil zeggen dat de werkgever na versoepeling van de crisismaatregelen de werknemers gewoon kan verplichten om weer naar kantoor te gaan. Aan de andere kant mag je werkgever een verzoek tot thuiswerken ook niet zomaar weigeren. Hij moet daarvoor wel een motivatie geven. Dat mag echter een zeer algemene reden zijn.

Wanneer mag je thuiswerken?

Staat je werkgever welwillend tegenover thuiswerken, ook dan is het niet vanzelfsprekend. Je kunt pas een verzoek doen, als de volgende regels voor jou gelden:

• Je bent ten minste een half jaar in dienst
  • Het bedrijf waar je werkt moet minstens 10 werknemers hebben
  • Je (eventuele) vorige verzoek is één jaar of langer geleden

Schriftelijk thuiswerkverzoek

Voldoe je aan de eisen dan moet een verzoek schriftelijk worden ingediend. Schrijf een brief waarin je je werkgever vraagt of je thuis mag gaan werken. Je hoeft geen reden voor je verzoek te geven. Zet in deze brief:

• Vanaf welke datum je dat wilt
  • Dat je (een deel van) je werk vanuit huis wilt doen
  • Wanneer je thuis wilt werken (bepaalde uren of dagen)

Stuur dit verzoek tenminste 2 maanden voor de datum dat je thuis wilt gaan werken naar je werkgever. Je kunt hiervoor onze voorbeeldbrief in de brochure Thuiswerken? Zo regel je dat met je werkgever gebruiken.

Leg afspraken vast in een thuiswerkovereenkomst

Heldere regels rond thuiswerken zijn wenselijk voor beide partijen. Voor de thuiswerker moeten de regels helder zijn voor bijvoorbeeld hun aanwezigheid/bereikbaarheid op de thuiswerkplek. Ook moet duidelijk zijn op welke wijze je als thuiswerker met collega’s kan communiceren.

Een thuiswerkovereenkomst biedt dan uitkomst. Daarin staat bijvoorbeeld hoeveel uur je per week thuiswerkt, het gebruik van laptop, mobiel en kantoormeubilair, arbeidsomstandigheden, aansprakelijkheid (bij bijvoorbeeld computervirus of crash) en eventuele vergoedingen

Lees de overeenkomst altijd goed door voor je deze ondertekent. Als er iets in staat waarvan je niet weet of dat klopt, neem dan contact met op met de FNV.

Download gratis de brochure Thuiswerken? Zo regel je dat met je werkgever

Naar verwachting zullen werkgevers meer dan ooit openstaan voor thuiswerken, nu ze hebben ondervonden dat de productiviteit niet daalt en de werktevredenheid stijgt. Overweeg je om (meer) thuis te gaan werken, dan biedt de nieuwe brochure van de FNV je praktische handvatten.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.