FNV is blij met de gisteren toegezegde extra steun voor zelfstandig taxichauffeurs maar vindt tegelijkertijd dat Uber haar verantwoordelijkheid ontloopt als werkgever. Amrit Sewgobind bestuurder FNV Flex en Naleving: ‘Zelfstandig taxichauffeurs en ook taxichauffeurs van Uber hebben nu zelf hard moeten knokken voor hulp. Terwijl in het geval van de Uber taxichauffeurs juist Uber, als werkgever, een beroep had moeten doen op de NOW-regeling.’
De steun voor de taxibranche is noodzakelijk en FNV is er dan ook blij mee dat Den Haag nu wat voor deze groep taxichauffeurs regelt. Maar de steun komt, als het gaat om de Uber taxichauffeurs wel uit de verkeerde hoek. Sewgobind: ‘Zelfs in deze crisis zien we dat Uber er alles aan doet om alle verantwoordelijkheid bij de taxichauffeurs neer te leggen. En in dit geval lost Den Haag, en dus de belastingbetaler, het op voor Uber. Dat klopt niet. Uber profiteert al jarenlang van allerlei belastingvoordelen en heeft voldoende geld in kas, zo’n 6 miljard, om de Coronacrisis te doorstaan.’ In plaats van een beroep te doen op de NOW, waarbij 90% van de loonkosten wordt vergoed en Uber 10% voor haar rekening neemt, profiteert Uber van de noodmaatregelen voor kleine ondernemers en zelfstandigen.
Ook doet het bedrijf aan windowdressing doordat ze de chauffeurs een dun plastic schermpje geeft en 10 euro om te besteden aan desinfecterende middelen. Terwijl de taxibranche stil staat. De vraag vanuit toeristen, uitgaanspubliek en forenzen - belangrijk deel van de inkomsten - is in een klap weggevallen. Uber geeft zelf aan dat chauffeurs met Corona twee weken financieel gecompenseerd worden, maar hoe dat precies gaat is onduidelijk.
Ondertussen draait en verdient Uber gewoon door en heeft ze haar accent verlegd naar UberEats. Sewgobind: ‘Taxichauffeurs mogen nu maaltijden bezorgen, maar daar kleven risico’s aan en die liggen, wederom bij de chauffeurs.’ Uber taxi’s mogen niet zonder meer stilstaan op straat, ook niet op de officiële taxistandplaatsen. Dan is het kiezen tussen boetes of hoge parkeertarieven.
‘Uber is in alle opzichten een werkgever. Door de toegang tot het platform, wie er niet meer welkom is, de controle over de manier van werken en de beloning. Gerechtelijke uitspraken in Frankrijk, Engeland en Nederland bevestigen dat’, aldus Sewgobind. In maart van dit jaar oordeelde het Franse Hof van Cassatie al dat chauffeurs die rijden voor de digitale taxidienst Uber als werknemers moeten worden beschouwd. Ook een Amsterdamse rechter kwam in februari 2019 al tot eenzelfde oordeel in een zaak die ging over een leasecontract.