Mobiliteitscentrum Kolenketen Westhaven in Amsterdam van start

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 22 oktober 2019

FNV start op 1 november samen met UVW het Mobiliteitscentrum Kolenketen Westhaven. Het mobiliteitscentrum gaat mensen begeleiden die hun baan kwijtraken doordat de Hemwegcentrale per 1 januari 2020 sluit. Naast scholing en van-werk-naar-werk trajecten zal het geld dat het ministerie van SZW beschikbaar heeft gesteld, ook worden aangewend voor ‘nadeelcompensatie’ mensen die hun baan kwijt raken of een baan met een lager inkomen accepteren.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Het vergde een lange adem en flink wat doorzettingsvermogen van onze kant, maar dit resultaat maakt een hoop goed. Het is een mooi en rechtvaardig arrangement, echt vanuit werknemersperspectief. Mensen kunnen zelf aangeven welke beroepsrichting zij willen kiezen en worden daar intensief bij begeleid. We laten niemand achter. Wat dat betreft hebben wij geleerd van de sluiting van de kolenmijnen indertijd, toen vraag en aanbod niet op elkaar aansloten. Fijn dat mensen die geen werk meer vinden of lager betaald werk accepteren nu ook nadeelcompensatie krijgen. Deze oplossing is sociaal en daarmee een grote stap vooruit.’

Mobiliteitscentrum

In eerste instantie kunnen 100 tot 150 mensen in de kolengestookte Hemweg-energiecentrale (NUON/Vattenfall) een beroep doen op het mobiliteitscentrum als zij boventallig worden verklaard. Dat geldt ook mensen van kolenoverslagbedrijf OBA en een klein aantal betrokken instanties: toeleveranciers, afvalverwerkers, binnenvaart en controle- en havendiensten. Mensen die nadeelcompensatie krijgen, ontvangen dat maximaal drie jaar als aanvulling op mogelijke Sociaal Plan-afspraken, tot in principe een maximum van 100% van hun laatstverdiende loon.

Ook voor mensen kolenopslag en -overslag

Marco van Roosendaal, kaderlid FNV Havens: ‘Ons idee voor een Kolenfonds is bijna vier jaar geleden ontstaan, toen duidelijk was dat het gebruik van kolen afgebouwd zou gaan worden. Wij wilden natuurlijk goede begeleiding bij het zoeken naar ander werk. En als je geen baan meer vindt, goede compensatie. Niet alleen voor de mensen in de energiecentrales, ook voor de mensen van de kolenopslag en -overslag. Dit is echt een superbelangrijke afspraak.’

Jan Tang, FNV kaderlid Hemwegcentrale/Nuon: ‘We zijn blij met dit mobiliteitscentrum dat een deel van ons intensief gaat begeleiden naar ander werk. En collega’s die hun baan kwijtraken en niet meer aan de bak komen, niet alleen bij ons maar in het Westelijk Havengebied, hebben nu toch enige zekerheid dat ze er niet flink op achteruitgaan. Ook niet als ze straks een lager betaalde baan accepteren.’

Tijdelijke krachten

In het Mobiliteitscentrum Kolenketen Westhaven, dat gevestigd wordt in het FNV Vakbondshuis Amsterdam (Derkinderenstraat), zullen mobiliteits- en loopbaanadviezen gegeven worden, evenals opleidings- en studieadviezen en inkomensadviezen en –ondersteuning. Voor mensen in tijdelijke dienst is ook scholing en werk-naar-werkbegeleiding beschikbaar.