Tegen belasting-ontwijking helpt openheid

Door Redactie 26 maart 2019

Afspraken van de belastingdienst met multinationals over korting op hun belastingen moeten voortaan openbaar zijn. Nederland moet actief optreden tegen internationale bedrijven die landen tegen elkaar uitspelen om zo min mogelijk belasting te betalen.

geld

Dat zegt de FNV in een oproep aan de Tweede Kamer die donderdag debatteert over belastingontwijking.

Vicevoorzitter Tuur Elzinga: ‘Wij betalen allemaal belasting. Daarmee financieren we onze samenleving. Dat geldt dus ook voor grote bedrijven die profiteren van goede infrastructuur, onderwijs en voorzieningen die met publiek geld worden opgebracht. Ik vind het te gĂȘnant voor woorden dat ons land nog voorkomt in het rijtje van de 5 fiscaal meest foute landen met Luxemburg, Malta, Ierland en Cyprus.’

Agressieve belastingplanning multinationals

Nederland heeft nog steeds een spilfunctie in de agressieve belastingplanning van multinationals. Volgens het Centraal Plan Bureau staat in Nederland via brievenbusfirma's 4500 miljard aan kapitaal gestald en stroomt jaarlijks zo'n 180 miljard in de vorm van dividend, royalty's en rente onbelast door ons land.

De FNV wil dat belastingafspraken (zogenaamde rulings) vanaf nu volledig gepubliceerd worden. Dit kan om privacyredenen desnoods anoniem. Ook bestaande rulings moeten openbaar worden gemaakt. Samen met Tax Justice Nederland heeft de vakbond hierover een uitgebreide brief aan de Tweede Kamer gestuurd.

Chevron

In oktober vorig jaar diende de FNV een klacht in tegen oliemaatschappij Chevron bij de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) in Den Haag. Ook hiermee wil de bond bereiken dat Chevron voortaan netjes belasting betaalt. Tuur Elzinga: ‘In de hele wereld moeten nu de belastingen voor werknemers omhoog, omdat multinationals alles doen om maar niet mee te hoeven betalen aan de samenleving.’

Tax Justice Nederland is een netwerk van acht Nederlandse maatschappelijke organisaties en vakbonden actief op het gebied van belastingen. Aangesloten zijn behalve FNV ook Oxfam Novib, Milieudefensie, SOMO, ActionAid, Both ENDS, FMS en TNI.