Belangrijke informatie

Verloren

Bent u een oude kameraad tijdens een missie van jaren terug uit het oog verloren? Zoekt u  een collega-veteraan, met wie u lange tijd bevriend was tijdens uw actieve militaire loopbaan? Plaats dan uw oproep en wie weet komt u op deze manier weer met elkaar in contact! Stuur hiervoor een e-mail met specifieke details naar interimvoorzitter/secretaris Wim Groeneweg van Netwerk Veteranen FNV: whgroen16@gmail.com.

Veteranenwet

In de wet van 11 februari 2012 zijn regels vastgelegd rond de bijzondere zorgplicht voor veteranen. Download de pdf van de Veteranenwet.

Wij hanteren de in de Veteranenwet vastgelegde definitie van een veteraan:

Een Veteraan is: de militair, de gewezen militair, of de gewezen dienstplichtige, van de Nederlandse krijgsmacht, dan wel van het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger, alsmede degene die behoorde tot het vaarplichtig koopvaardijpersoneel, die het Koninkrijk der Nederlanden heeft gediend onder oorlogsomstandigheden, dan wel heeft deelgenomen aan een missie ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde voor zover deze missie bij regeling van onze minister is aangewezen.

Veteranenbesluit

Het Veteranenbesluit is een op 19 juni 2014 vastgelegd besluit met nadere regels rond de bijzondere zorgplicht voor veteranen. Bekijk de inhoud van het Veteranenbesluit.

Wat kan ‘de Nuldelijns ondersteuningsorganisatie’ voor mij betekenen?

De Nuldelijns ondersteuningsorganisatie heeft een landelijke dekking van gecertificeerde ondersteuners die jou bij uiteenlopende problemen steun kan verlenen. Deze nuldelijnsondersteuners beschikken zelf over ruime uitzendervaring en kennen de weg in veteranenland. Zij kunnen jou ook in contact brengen met de instanties die deelnemen aan het landelijk systeem.

Welke andere organisaties en vrijwilligers behartigen mijn belangen?

Neem voor het antwoord op deze vraag contact op met Netwerk Veteranen FNV of check de informatie op de website van het Veteranenloket.