Research on impact of Global Warming or Climate Change on workers in tourism sector particularly Porters. Nepal

Door Redactie 2 december 2021

Foto: Agnes Kwong, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Context

Toerisme speelt een zeer belangrijke rol in de economische ontwikkeling van Nepal. Op zijn minst 300.000 van de 26,5 miljoen Nepalezen zijn werkzaam in de toerismesector als drager, gids, coach bij het wildwatervaren en in transport. Daarnaast verdienen veel inwoners in de dorpjes langs de wandelroutes hun inkomen met het runnen van restaurants en herbergen.

De laatste jaren wordt duidelijk dat klimaatverandering een grote negatieve impact zal hebben op de sector. En als gevolg van de coronacrisis lag het toerisme al geheel plat, de afgelopen anderhalf jaar.

Klimaatverandering

De gevolgen van klimaatverandering worden nu al gevoeld, in de vorm van temperatuurstijging, veranderend patroon van regenval, terugtrekking van de bomengrens, etc. Natuurrampen eisen levens van toeristen en werknemers. Ook het vervoer naar de bergachtige gebieden wordt steeds problematischer.

Er bestaan grote zorgen over de toekomst van de sector. Als de toeristen wegblijven, dan zal dit grote impact hebben op de inkomsten en bestaanszekerheid van de werknemers.

Impact

Onderzoek naar de impact van klimaatverandering op werkers in de toeristensector in Nepal. Met de uitkomsten kan er gesproken worden met werkgevers in toerismesector en overheid over oplossingen en te bespreken hoe de sector de negatieve impact van klimaatcrisis kan overleven.

Jouw bijdrage maakt mede mogelijk:

UNITRAV, de vakbond voor werknemers in de toerismesector in Nepal, laat een onderzoek uitvoeren naar de gevolgen van klimaatverandering voor de toerismesector, vooral voor dragers. De onderzoeksuitkomsten zullen worden gebruikt om met werkgevers in de toerismesector en de overheid oplossingen te bedenken en te bespreken hoe de toerismesector de negatieve impact van de klimaatcrisis kan overleven.

Coördinatie

Het project wordt uitgevoerd door UNITRAV (Union of Trekking, Travels, Rafting Workers Nepal). UNITRAV heeft in heel Nepal 35.000 leden.

Fonds-Energietransisite-en-klimaat-project.jpg

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.